Jill-Ulrika
Har nyligen flyttat till trädgård och har så smått börjat inventera de växter, träd och buskar som finns.

Bland annat har jag ett gammalt Plommonträd med "äggplommon"(?) där kärnan lossnar ifrån fruktköttet när det är moget.
Tyvärr har jag bara hittat några få frukter på det. Tydligen ska det tidigare ha gett rikligt med god frukt. Det har även självsått(?) sig/spridit sig med ett lika stort träd vid sidan om som inte har en enda frukt (mig veterligen).

Nu undrar jag om det finns något sätt att föryngra det gamla plommonträdet? Jag har ingen som helst aning om hur det ska skötas för att det ska ge mer frukt. Eller är det så att ett fruktträd kan bli för gammalt (likt oss människor) och sluta ge frukt? Som ni märker jag har ingen koll blush.gif

Finns det något man kan göra för att det ska ge mer frukt kommande år eller är det kört? dunno.gif
Herbert Arvidsson
Du kan rädda ditt plommonträd, genom att ta upp öppen mark runt trädet på åtminstone 3 meter.Gödsla med stallgödsel, ca 5kg per kvadratmeter.Lägg tillbaka de uppgrävda torvorna med gräset ner.Det kanske låter jobbigt, men fungerar effektivt.Den sorten som släpper kärnan ska du vara rädd om, för den är svår att få tag i.Om du måste beskära vänta till augusti september, men var återhållsam. Kan vara sorten Victoria, som är mycket god, sorten har rödgult skal och är äggformad.
Jill-Ulrika
CITAT (Herbert Arvidsson @ 17-06-2007, 14:17) *
Du kan rädda ditt plommonträd, genom att ta upp öppen mark runt trädet på åtminstone 3 meter.Gödsla med stallgödsel, ca 5kg per kvadratmeter.Lägg tillbaka de uppgrävda torvorna med gräset ner.Det kanske låter jobbigt, men fungerar effektivt.Den sorten som släpper kärnan ska du vara rädd om, för den är svår att få tag i.Om du måste beskära vänta till augusti september, men var återhållsam. Kan vara sorten Victoria, som är mycket god, sorten har rödgult skal och är äggformad.

Tack för ditt svar, jag är angelägen om att ha kvar plommonträdet så jag ska försöka göra så gott jag kan. Samtidigt kan det bli lite svårt att rensa tre meter runt om eftersom det står tillsammans med bl.a. äppelträd osv. Men att gödsla är ju inget problem. Förresten, varför ska man lägga de uppgrävda torvorna upp och ned, har det med näringen att göra?

Och hur ska jag göra dem det andra plommonträdet brevid som "spritt sig"?
Skulle det inte gå att försöka driva upp nya plantor ifrån kärnan om det är ett ovanligt plommonträd vill säga.
Många frågor, men det gäller att passa på när det finns dem som kan ge svar yes.gif
KURT
Plommon har inte alls så lång livslängd som andra fruktträd. Om trädet inte är ympat så kan du ta hand om självsådda plantor, eller rotskott och få ett nytt träd. Men är det ympat så blir det inte samma frukt på de sjävsådda. Ett alternativ är ju att ta en ymp från trädet och sätta på en frösådd grundstam, övar man på andra träd först så är det inte så svårt. Eller så kan man få hjälp med det av en pomolog.
Jill-Ulrika
CITAT (KURT @ 18-06-2007, 07:21) *
Plommon har inte alls så lång livslängd som andra fruktträd. Om trädet inte är ympat så kan du ta hand om självsådda plantor, eller rotskott och få ett nytt träd. Men är det ympat så blir det inte samma frukt på de sjävsådda. Ett alternativ är ju att ta en ymp från trädet och sätta på en frösådd grundstam, övar man på andra träd först så är det inte så svårt. Eller så kan man få hjälp med det av en pomolog.

Ah, pomolog precis vad jag behöver antagligen. Kan just ingenting om beskärning och ympning. Plommonträdet ger mig gråa hår i förtid. Jag vill ju inte att det ska dö utan att jag lyckats föröka det. Hur vet man om trädet är ympat eller inte?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon