Christa
Det finns ju en massa olika slags kål. I år har jag provat Pak Choi och nästa år tänke jag prova savoykål. Tat soi låter också intressant. Vilka sorters kål tycker ni är godast?
Preussen
grönkål. odlar även i år svartkål. fast om kaninerna vill annat blir det ingen kål alls. jävla djur!
Cassandra
Grönkål är överlägsen.
Åsa, mälardalen zon 2
Pink Lettucy (Asiatisk kål) var god ska testa om höstsådd också funkar.

Grönkål, spetskål och savoykål är också gott tyvärr verkar de inte gilla jorden i trädgården.
Eva i Västerås
Annars gillar jag inte grönkål nåt vidare, men Red Russian är mild och fin. Vacker också.
Palmkålen är mest bara vacker tycker jag. Men väldigt vacker.
Christa
Jag har testat mizuna, mibuna och pak choi. Helt o´key men inte så goda som jag förväntat mig. Stjälkarna på pak choi är nog godast.

Kålrabbi är en klar favorit. Vi skördade årets första igår.

Vanlig grönkål har jag odlat en massa år men råa tycker jag att bara bladen längst upp är riktigt goda. Det finns ju många sorter så någon kanske är godare.

Plattrund vitkål är ju väldigt gott men mina kålhuvuden sprack förra året och det blev massor med sniglar i dem. Kålrabbi är ju tacksamma eftersom de tål omfattande angrepp av kålfjärilslarver utan att den delen man äter påverkas.

Är det någon som provat tatsoi och savoykål?
Jonas70
Jag har prövat Tatsoi i år, och måste erkänna att de varit en besvikelse. Inte speciellt stor skörd, och de gick snabbt upp i blom. Pac Choi däremot tycker jag är en underbar sort att odla. Stor skörd och jättegod att woka upp (inte minst stjälkarna som någon nämnde).

Jag har även en blommande tatsoi-sort som ska sås i juli. Ska bli intressant och se hur den fungerar.
Åsa, mälardalen zon 2
Den vanliga tatsoien funkar bäst för höstskörd, kanske inte den godaste av de asiatiska kålsorterna men troligtvis den tåligaste den brukar klara en -10C så man kan ibland skörda dem ute i landet till jul.
skogstroll
grönkål och spetskål mums smile.gif
Eva i Västerås
Jo, finessen med Red Russian är just att den är mild och spröd. Nästan lite närmare salladskål än grönkål i smaken, faktiskt.
Gaerrent
Vitkål är ju kanon, speciellt när den är färsk och späd. God att koka och bara äta med lite smör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon