Full version: Smalbladig lungört
Karrolina
Hej!

Förra året köpte jag smalbladig lungört i maj när den såg jättefin ut. Sen började den visna och verkligen se förjäklig ut. Tänkte att den kanske hade blivit sjuk. men det är samma sak i år. Ska det vara så? Ska den klippas ner efter blomning eller? unsure.gif
zaaritha
Var har du den?
Det är en skuggväxt--eller -halvskuggeväxt................
Fenja
Lungörten blommar tidigt och kan i torra lägen vissna ner sedan. Klipp ner den och vattna ordentligt så repar den sig igen!
Mvh
Fenja
Wilmer
Håller med Fenja, mina slokar så fort solen når dem på kvällen när det är torrt väder. Verkar känsliga!

/ Wilma
kerstin z5-6
hm .. vad heter den med vetenskapligt namn ?Pulmonaria angustifolia?
I så fall är det en "torrväxt ", som gillar torrt läge och kalkrik jord
Karrolina
Ah. Jag vet inte latinska namnet..

Smalbladig lungört. Jag har ca 8 plantor som sitter i två olika rabatter. Den ena torrare med lite mer sol fast räknas nog ändå till halvskugga. Den andra rabatten är under ett vildvuxet äppelträd och där är det i princip alltid halvskugga.

Alla plantorna beter sig såhär. Dom ser liksom rostfärgade ut i bladen. Skittrist faktiskt..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon