katah
Jag sådde mandelfrön på våren 2006 och har haft plantan ute under förra sommaren och vintern, den är ca.30-40 cm lång.

Jag skulle vilja uppstamma den. Hur ska jag klippa den ?
Lämna bara en toppskott och klippa alla sidogrenar, eller hur ?

Jag skulle vilja ha den i sikt högst 2-2,5 meter högt, med en stam upp till 150 cm och sedan en grenad topp .
katah
ingen som har stammat upp något ??
jegi
Det är äkta mandelträd (prunus dulcis) vi talar om antar jag? Växer den buskigt så kan det vara läge att ta bort i synnerhet såna grenar som konkurrerar med toppen. Andra grenar kanske du kan spara några år.

Jag tänker mig att det är bra med lite bladmassa i ett så här tidigt skede för den allmänna etableringen.

Har du tänkt ha mandelträdet på friland? Vilklen zon odlar du i?

Själv har jag just planterat ett mandelträd i zon 4, vilket väl är något av ett vågspel.
katah
Ja, den är prunus dulcis.

jag kollade inte alls att jag ligger på zon-gränsen när jag planterade den ute redan förra sommaren ( 1-2 rekommenderas) och jag bor på 2-3 . så denna lilla plantan har varit modig och klarat av vintern som en halvårig wink.gif

Jag har egentligen två plantor, men den andra ser väldigt ledsen ut på sin nya plats, så jag vet inte vad det blir av den.
Men den lite större står väldigt stadigt.

Tack för tipset... ska inspektera läget imorgon och klippa lite !
jegi
Jaha, den är redan utplanterad. Det var ju jättebra att den överlevde vintern när den var så pass liten. Tänk på att det var en ganska mild vinter och den kan ju ta stryk om det blir ordentligt kallt.

Nu ser jag att jag skrev ett lite tvetydigt svar tidigare: Jag menar att det är bra med mycket bladmassa. Jag kanske ska betona att jag inte är någon expert på beskärning, så det kan kanske dyka upp andra förslag också. Beskärning ska helst ske under månaderna juli, augusti eller september (JAS).

Själv har jag ett större bittermandelträd (prunus dulcis var amygdalus) som är lite härdigare och dessutom ympat på en härdigare grundstam. Vi kanske har ungefär samma förutsättningar med tanke på att du har lägre zon. Vi får väl se efter nästa vinter hur det har gått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon