Hej på er alla. Jag fick tips från någon av er att åka till Willab och Classicum.
Detta gjorde jag under veckoslutet och ångrar det inte.
På Willab informerade jag mig främst om Euro-Serre maxi 4 samt Tropic.
Säljaren var trevlig och hjälpsam men tyvärr inte särskilt kunnig. Som vikarierande säljare gjorde han vad han kunde. Nu lutade det starkt åt
Maxi 4. Tropik skulle bli en för stor investering/kostnad.
Nästa dag åkte jag till Classicum. Samtliga växthus var monterade utomhus, vilket var en klar fördel. Säljaren tog emot oss och var med oss under ca 1.5 timmar. Vi var inne i de flesta husen fick info om för och nackdelar med olika hus och de olika beklädningsmaterialen. Efter ett tag kom min fru och jag fram till att Helios Viktorian special var ett hus, som med sina smala glas, såg ut som ett gammaldags växthus. Inte billigt med stadigt och fint.
Det bästa med besöket hos Classicum var säljarens stora kunskap. Han lotsade oss igenom våra olika funderingar, svarade på våra frågor och gav oss små tips som vi aldrig hade tänkt på.
Några sådana tips vill jag här nämna.
Det är bra att inte automatisera alla vädringsfönster. Ett bör kunna öppnas manuellt om man t.ex. vill lufta ut kvällsfukten.
Vid montering av växthuset på plintar, väntar man med att fylla bruk i papprören tills dess att huset är färdigmonterat. Ded finns då möjlighet
att rucka lite om diagonalen inte är helt rätt.
Om man tycker bäst om glasväxthus men funderar på kanalplast för värmeisoleringens skull, skall man veta att bubbelplasten isolerar bra och att bubbelplasten även isolerar aluminiumprofilerna. Dessa profiler leder ut mycket värme.
Ett annat tips som jag fick var att i göteborgstrakten finns en montör som kan bygga upp växthuset. Han åtager sig även att fixa grundarbetet.