Monchichii
16-06-2007, 21:17
Hej,
Jag undrar hur man kan förmildra svettpärlor som har fastnat på ex t-shirtar dvs reducera synliga märken?
MVH,
Monchichii
Eva i Skåne
17-06-2007, 21:01
Menar du att dom inte går bort i tvätten?
Monchichii
08-07-2007, 13:03
Eller jag är inte helt säker om det är själva svettet.
Kan nu tänka mig att det är deodoranterna som "färgar" av sig.
Kan det stämma?
anna_rispan
08-07-2007, 13:05
Ja det kan det kanske vara. Vita tröjor brukar få som gula streck av deo. Vet inte hur man får bort det faktiskt.
Eva-Helene
08-07-2007, 14:07
Jag har då aldrig fått bort deodorant-missfärgningar. Pröva att byta deo (jag använder ACO oparfymerad nuförtiden. Inga fläckar nu).
Gula missfärgningar på vit tvätt brukar gå bort med bleksalt (grumme) Däremot färgade kläder med ljusare fläckar är värre
Aluminiumklorohydrat (eller vad det nu heter) i antiperspiranter kan skada existerande färg. Hade en handduk som var blå som blev rosa när jag torkade bort överflödig antiperspirant, hoho. Går såvitt jag vet inte att göra något åt. Men om det gäller vit bomull kanske det krävs olivtvål, galltvål, blekmedel, eller nåt.
Monchichii
08-07-2007, 15:17
Det är enbart på t-shirtar som är vita ellerv ljusrosa.
Ska testa fläckborttagningsmedel..
Ett knep är att man blandar citronsyra (pulver) med handdiskmedel till en smet, och kletar in fläckarna i detta (gnugga in). Låt verka 2 timmar och tvätta sedan som vanligt. Detta funkar mot svett-deo-fläckar och även mot hårda veck och förtjockningar som kan bli i tyget om man haft sådana fläckar många år och bara låtit dem byggas på (har aldrig hänt mig

).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.