Full version: Hjälp med femtunga
Hårboll
Jag köpte en femtunga för några dagar sen på plantagen. Jag planterade den i en ampel, ca 15-20 cm i diameter, på min balkong vid en vägg som ligger i halvskugga som flyttar sej under dagen. Jag planterade i U-jord och har hållt den fuktig (inte blöt). Dagen efter jag hade tagit hem blomman och planterat om den började den se ledsen ut. Det blir bara värre och värre. Den är slapp i bladen och ser hängig ut. Jag har läst på olika sidor på nätet att detta ska vara en tålig och lättskött blomma och när jag köpte den frågade jag specifikt efter en blomma till läget på min balkong. Vad ska jag göra för att få liv i den?
Mycket tacksam för svar!
Fenja
Hej och välkommen hit!
Växter du köper är ofta hårt drivna i växthus med optimalt ljus och fuktighetsförhållanden. De kan få en chock när de flyttas. Jag gissar att din planta inte är van vid utomhusvistelse och hänger för att den har svårt att klara både sol och vind. Ta in den och låt den stå i ett ljus och skuggigt fönster tills den repar sig. Sedan avhärdar du den, det vill säga vänjer den vid att vara ute långsamt. Börja en mulen och vindstilla dag någon timme och sedan utökar du detta. Efter 3-4 dagars kort utevistelse så kan du börja vänja den vid sol en stund i taget. Efter en vecka, en dryg vecka så bör den klara sig ute.
Lycka till!
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon