Mari
Hjälp!

Vi har ett fullvuxet sur-körsbärsträd på landet som har börjat tappat bladen innifrån och utåt på grenarna. Dessutom blir karten svarta och försvinner sedan eller ramlar av.

Är det någon som vet vad som har angripit trädet? Jag hittar inga larver eller löss, men de kan ju finnas där ändå. sad.gif
Cilla
Låter som blom- och grentorka, monilia laxa, en svampsjukdom som är mycket vanlig på surkörsbär. Tyvärr är det svår att få bukt med också, men man kan
- en torr dag i augusti skära bort angripna grenar en bit in på frisk ved. För att man ska kunna beskära bort det infekterade ska sekatören doppas i t-sprit efter varje klipp... Jag har behandlat vissa träd på detta sätt några gånger och har då en burk t-sprit fastsatt på magen när jag klättrar i trädet. Tycker inte att resultatet blir bra om man inte också kombinerar med detta:
- stärk trädets kondition genom att ta upp delar eller hela grässvålen under trädets krona. Lägg kompost och vänd grässmålen upp- och ned, vattna och - om du vill - så gröngödslingsväxter eller vilka ettåriga växter som helst under trädet.
Mari
Hej Cilla och tack för svaret!

Jag undrar om det verkligen kan vara blom- och grentorka. Jag trodde att löven och karten då först föll bort i grentopparna?
tmf
Jag har ett liknande problem med ett prydnadskörsbär, Ruby, ympat på stam. Planterade det förra våren i en stor tunna tillsammans med en smultronschersmin och en clematis alpina. Allt tog sig utmärkt och i april blommade min Ruby mycket praktfullt. Bladen som kom kort därefter stannade dock i växten och håller nu på att vissna. Bladen är bruna i kanterna, lite inrullade, och har även enstaka bruna fläckar. Inga insekter syns till men dock små svarta prickar (som knoppar) på bladskaften. Vad är detta?

De andra växterna i tunnan trivs och jag har varttnat flitigt, dräneringen är god.

Min altan står i söder i zon 2, inte vindskyddat.

Tacksam för tankar och förslag!

tmf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon