Hejsan hoppas få ite hjälp
Jag har 3st chiliplantor i en stor kruka utomhus som har blivit angripna av något/någonting som äter hål på bladen!
Dessa mystiska hål är bara i själva "toppkronan" där de nyare bladen är... det springer runt en massa svartmyror(?) där uppe!
Jag har sprutat på Bladlusrent men det verkar inte hjälpa!
Kan det måntro vara myrorna som äter på mina söta chilisar? Jag är rätt ny på att odla saker.. ursäkta amatörismen
Ska fixa en bild under dagen!
// Jawa
myrtille
17-06-2007, 17:21
Det brukar bli hål i chiliblad när de står ute. Jag brukar inte bry mig om det eftersom det inte skadar plantan annat än att det ser fult ut. Det kan vara tvestjärtar, larver eller något flygfä. Att myror skulle tugga på bladen är inget jag varit med om i alla fall (eller hört/läst om) men vad vet jag - det var en annan här på forumet som hade myror. De ska ju lockas av lössens honungsdagg. Det var kanske det du misstänkte. Jag brukar acceptera att det finns en del löss på plantorna, bara de inte blir för många. Jag brukar skrapa bort dem om jag ser några.
Cassandra
17-06-2007, 21:38
Apropå myror, stämmer det att de kan utrotas om man strör kanel på dem? Jag är inte så grym utan en granne förespråkar detta. Kan kanel skada frön och plant?
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2007, 21:41
De dör inte av kanel men det sägs att man kan skrämma bort myror med kanel men jag vet inte om det stämmer, jag strösslade ut kanel ett år där myrorna tog sig upp till diskbänken men jag tyckte inte det vart så stor skillnad.
Cassandra
17-06-2007, 21:50
Jamen
då kanske det är något för mig att pova också.

Har myrägg och myror på ett litet ställe i trädgården. Kan de påverka squashen där om jag låter dem vara kvar?
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2007, 21:56
Myrorna kan ju göra det väldigt väldränerat med sina gångar men vattnar man squashen regelbundet så blir den inte påverkad av att det finns myror.
Hej
får jag fortsätta nybörjarfrågorna om myror? Kan de vara skadliga i trädgården annat än att de gräver grymt mycket gångar? Vi har myrbon här och där i jorden, bla där jag planterat lite örter som persilja som inte vill ta sig. Kan det bero på alla dessa myror? Och är myror generellt av godo eller ondo eller spelar det ingen roll? Ska man ta bort dem och hur?
På uteplatsen gör de skada!!!! Vi har tre eller fyra bon på olika ställen under plattorna som börjar bli ganska skeva på sina ställen av all sand som grävs upp(förutom att det är ofräscht). Har någon bra tips på hur vi får bort dem? Gärna utan alltför giftiga prylar då vår 1,5-årige son springer omkring på tomten och stoppar det mesta i munnen (lillkompisen stoppade en levande snäcka i munnen. Uäh! )
Tack för alla tips!
Cissi
Cassandra
25-06-2007, 22:57
Idag upptäckte jag myror i majslandet och hål i nedersta majsbladen, kan det ha något samband? Har aldrig fått min majs angripen på något sätt tidigare.
andreama
25-05-2009, 08:27
Jag har också samma nybörjar frågor om myror! Mina altanlådor har blivit invaderade. Gör myror någon skada? Jag har mycket ätbart i mina lådor så jag vill inte gärna hälla myrr i dom.. Vad äter egentligen svartmyror? Så länge det inte är mina jordgubbar, smultron, tomater, sockerätor eller gurkor så är jag glad!
Hej!
Vi hade myror som promenerade in i vårt fritidshus. Jag läste att saften Fun light kan användas för att bekämpa myror eftersom det innehåller aspartan som inte myrorna tål. Det framgick inte hur man skulle göra så jag provade att sätta ut ett fat med Fun Light utanför ytterdörren. Jag har inte sett några myror dricka av saften, men de försvann i alla fall efter det. Det kan vara värt att prova innan man tar till Myrr och andra otäckheter.
//Christina
Myror kan bara skada växter indirekt, de äter alltså INTE på växterna. Och spartam har ingen effekt på myror.
http://www.snopes.com/humor/iftrue/antpoison.asp
CITAT (KURT @ 25-05-2009, 10:21)

Myror kan bara skada växter indirekt, de äter alltså INTE på växterna.
Just så har jag verkligen upplevt det, och lärt mig, hittills. Men nu vete tusan: Rosenknopparna på min Aicha-ros (nyinköpt och enda rosen jag haft) är täckta av svartmyror, och söndergnagda vid blomfästet. Jag letar och letar efter bladlöss, men har inte sett ett enda, och synen är det vanligen inget fel på. Vad tusan ska man tro? Empirin tycks i alla fall tala emot vetenskapen i mitt rosensnår?
Det har skrivits en del på nätet och varit artiklar i en del tidningar bla i Ny teknik om att aspartan fungerar som myrgift. Det betyder förståss inte att det behöver vara sant. Hörde nyligen på radion om hur dåliga tidningarna är på faktakoll nuförtiden.
Undrar om våra myror har varit ute och googlat på nätet, läst att aspartan dödar myror och dragit för att vara på den säkra sidan.

Ibland vet man inte vad man ska tro.
CITAT (EKLO @ 25-05-2009, 10:37)

Just så har jag verkligen upplevt det, och lärt mig, hittills. Men nu vete tusan: Rosenknopparna på min Aicha-ros (nyinköpt och enda rosen jag haft) är täckta av svartmyror, och söndergnagda vid blomfästet. Jag letar och letar efter bladlöss, men har inte sett ett enda, och synen är det vanligen inget fel på. Vad tusan ska man tro? Empirin tycks i alla fall tala emot vetenskapen i mitt rosensnår?
Du ser skador och du ser myror, det betyder inte nödvändigtvis att myrorna orsakat skadorna!
Glad_amatör2
30-05-2009, 19:27
Jag har också problem med svartmyror!
Dom är ÖVERALLT! I växthuset, under krukor.......ja, överallt!
Jag har också hört det där med Fun light saft och provat att spraya med en kraftig saftblandning.
Till att börja med försvann myrorna
och jag var jätteglad!
Men säg den glädje som varar
. Jag kunde ju inte spraya precis överallt, så efter några dagar så var det ju fullt igen
Men nu ska jag faktiskt pröva med att ställa ett fat eller dylikt med outspädd saft på marken i växthuset, så får vi se vad som händer.
Nej det kommer inte att fungera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.