The Poacher
Har dragit upp en massa penséer från frön och planterat ut dem runt fyra fruktträd. Det är nog mellan 100-200st och nu börjar de blomma, kul!.
Men kommer de att klara vintern och komma igen nästa år. Ännu större, men ännu fler blommor? Hur tidiga blir de i så fall? De jag har nu planterades i mars (har jag för mig) och de börjar blomma så smått nu. Försöker bifoga några bilder, hoppas jag lyckas. Lite skakig kvalitet då jag zoomat in det från fönstret, vill inte gå ut i regnet...

Tack för svar på ovan.
DSCF3876.JPG

DSCF3875.JPG

DSCF3874.JPG

Den här tråden hamnade alldeles fel. Kan inte hitta hur man flyttar den till rätt kategori. Sorry...
Irene_L
Penséer är ettåriga så dessa kommer tyvärr inte att överleva vintern men dom kan självså sig.

Du får njuta av den fina blomsterprakten i sommar. yes.gif
kerstin z5-6
och nästa år kan du så violer som är perenna smile.gif
Ammoura
Hemma hos sambons bror spred det sig massor av fröer från förra årets penséer och nu växer dom vilt på flera ställen, även flera i den djupa grusgången. Själv går jag och nyper fröer nu och sparar till nästa år så jag kan så egna.
Alexander-VG-zon3
hos mig har vi övervintrade penseer detta året , plus tusentals frö plantor som kommer upp överallt och gör varje år .
Eva i Västerås
I rätt läge, väldränerad jord osv kan penseer mycket väl övervintra och fortsätta blomma ett år till. Mina har inte blivit större, kanske lite grövre, fast jag har bara låtit dom vara, inte fjäskat med gödning och sånt.
kerstin z5-6
Visst går det -fast de brukar degenerera till mindreo mindre blommor
Marcus Willgren
Jag har en relativt nyanlaggd sirka två r gammal rabbat som jag inte har blandat i så mycket jord i det är mäst lera och i den har pansérna övervintrat de finns de som fortfarande växer på samma stam efter två vintrar!
Förut hadde jag också lejongap som övervintrade men nu har dee dött ut hela bunten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon