Charlotte V
Mördarsniglarna känns oövervinnerliga. Går ut morgon och kväll och har ihjäl alla jag kan se. Ändå är alla små plantor jag planterat ut uppätna. Heliotroperna och sommarastrarna såg så fina ut för ett tag sedan, nu finns bara skeletten kvar.

Här om kvällen tror jag att jag hade ihjäl 20-25 stycken och lika många morgonen därpå.

Suck...

Charlotte
Posse
CITAT (Charlotte V @ 30-06-2003, 13:38)
Mördarsniglarna känns oövervinnerliga. Går ut morgon och kväll och har ihjäl alla jag kan se. Ändå är alla små plantor jag planterat ut uppätna. Heliotroperna och sommarastrarna såg så fina ut för ett tag sedan, nu finns bara skeletten kvar.

Här om kvällen tror jag att jag hade ihjäl 20-25 stycken och lika många morgonen därpå.

Suck...

Charlotte

Jag tycker att det måste finnas något "humant" sätt att "mota dem i grind" istället? unsure.gif

Eller kanske kan man koka soppa på dem?
uno
CITAT (Posse @ 30-06-2003, 13:53)
CITAT (Charlotte V @ 30-06-2003, 13:38)

Suck...

Charlotte

Jag tycker att det måste finnas något "humant" sätt att "mota dem i grind" istället? unsure.gif

Eller kanske kan man koka soppa på dem?

Upphöjda odlingsbäddar omgärdade av eltrådar.
Cilla
Jag har sett att många med snigelproblem lägger slagrörsliknande ringar som skydd runt de mest åtråvärda blomstren. En bekant har slang som hon penslar med olivolja runt sina växter.

Jag har allehanda sniglar i trädgården och de brukar äta upp en hel del stockrosor och solrosor för mig. Jag har nu spritt dem på alla möjliga ställen i trädgården och nu hinner inte sniglarna med att äta upp allihop, så iallafall hälften får jag ha kvar.
KURT
I äldre trädgårdsböcker så tipsar man att man skall kunna strö en sträng med vasst stenkross eller krosssat glas runt odlingen mot sniglar. Men jag vet inte om det fungerar mot spanska skogssniglar, man kanske kunde prova. Är det torrt så kanske de undviker det, men är det fuktigt så kanske de kan ta sig över ändå.
Posse
Elstängsel för Mördarsniglar
Susanna
Hej!

Har du prövat Snigeleffekt/Snigelfritt? Dyrt men effektivt.

Mvh
Susanna
anne
mad.gif Jag vet inte hur jag skall göra med dessa odjur.
Har varit och kollat salladen och den har de hittat trots pallkragar och snigelmedel runt om. Attans nu är den defenetivt inte så där smaskigt god. Utan man blir väl urk färdig vid blotta tanken. Det är bara till att kasta och så en ny omgång. Precis när plocksalladen hade blivit så fin.
Skall strö vägsalt runt pallkragen nästa gång tror jag, fast det förstör annan växlighet så det blir till att plasta bottnen.
Hälsar en besviken Anne.
Posse
Jag har ögnat igenom sidorna om "elstängsel" som jag länkade till och kan nu förstå om man slutligen tar till det dödligt effektiva elektriska motmedlet om mördarsniglarna annars brukar välla in.

Personligen har jag mig veterligt aldrig träffat några mördarsniglar - bara de små rara skogssniglar som jag ibland möter ute på tomten. Och ibland försiktigt lyfter undan om jag eljest skulle riskera trampa på dem när jag vänder åter. rolleyes.gif

Här är en som ser ut att träna höjdhopp:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon