Magdis
Jag ska göra om rabatten vid husväggen bredvid entrén och skulle vilja ha förslag på några olika vackra buskar att ha där. Husfärgerna är vitt och blått. Nåt tåligt är jag ute efter. Jorden är väldigt sandig invid väggen så de ska även klara det.

Jag har funderat på korallkornell, visst heter den så den där busken som skiftar i grönvitt och har röda grenar? Sen gärna nåt som blommar vackert. Det finns ju mycket med vita blommor men frågan är om de kommer till sin rätt mot en vit husvägg....

Hade tänkt mig ett par tre olika sorter, eller så tar jag flera av samma sort. Framför buskarna ska jag ha nåt snyggt marktäckande. Gärna förslag på det med! smile.gif
Magdis
Inte korallkornell utan vitbrokig kornell var det jag tänkte på. Cornus alba. Men det får inte vara så höga buskar heller för då går de upp över fönstret. Jag har tagit en bild på den tilltänkta platsen som jag ska lägga in när kamerabatterierna är uppladdade.
Tezzla
Japansk spirea kanske? Klarar sig i zon 4-5, tror jag. Blir drygt en meter hög.
Cassandra
Björnbär, förena nytta med nöje! Mycket vacker, t ex thornless evergreen med sina blommor.
Alexander-VG-zon3
vilket läge är det ??

Magdis
Flaxss; det är sydostligt läge. Mycket sol på kvällen.

Tack för förslag...Björnbär lät ju gott. smile.gif Klarar de sig häruppe i zon 5?
Tesa
Kornellen blir ju ganska stor men tål att skäras ner hårt...men jag skulle nog välja nåt som håller sig bättre "inom ramarna"..
Tok...eller nån spirea fåller sig ju runt metern hög..
Magdis
Ja, spirea känns kanske mer lätthanterligt. Jag kan ju sätta kornellen nån annanstans. smile.gif De är så fina tycker jag. Funderade på berberis men det kanske blir lite taggigt.
Alexander-VG-zon3
vet inte hur Spiraea x bumalda rosenspirea klär sig till blått ??

annars klarar den sträng sommar torka väl etablerad plus kylan och blommar vackert lätt att beskära så den håller sig låg .

eller schersmin (eller hur det stavas) doftar ju gott och tålig

eller vresros tål ju det mesta eller kanske aronia med bären och fina höst färger och vita blommor tror jag .

eller nåt vanligt som ölandstok om du verkligen vill ha nåt som klara allt och går att beskära med för vackra och gröna friska buskar bra som bakgrund till perenner

Anders Roslagen
Apropå björnbär... Vet inte om det är rätt plats för såna, men om du ska prova, använd inte de vanliga i handeln, de är inte härdiga i din zon. De ryska och finska sorterna ska gå till finsk zon V , dvs svensk zon VI.

http://www.blomqvistplantskola.com/katalog...skar.php?typ=19
KURT
CITAT (Anders Roslagen @ 17-06-2007, 23:21) *
Apropå björnbär... Vet inte om det är rätt plats för såna, men om du ska prova, använd inte de vanliga i handeln, de är inte härdiga i din zon. De ryska och finska sorterna ska gå till finsk zon V , dvs svensk zon VI.
http://www.blomqvistplantskola.com/katalog...skar.php?typ=19

Och boken "Trädgårdens bär"
, ger tips om många olika bärbuskar. Bärtry och Bärhäggmispel är ju t ex betydligt mycket bättre alternativ än alla de blåbärsbuskar som planterats i Sverige de senaste åren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon