Full version: Blombänken
Tosan
Det här mastodontiska löjtnantshjärtanet flyttade jag ut ur blombänken igår... Det blev lite tomt kan jag ju säga. Nu ska jag försöka hitta lite höga perenner som kan tänkas trivas där mot väggen ist. Kanske jag någon gång i framtiden kan få lite ordning där...
Ska dit med lite stockrosor och nejlikor i höst, och en hibiskus om jag får tag på en. Och nu när jättebusken är borta kanske mina rudbeckior får lite ljus och näring och orkar växa upp och bli nåt.
[attachment=4181:100_0148__Medium_.JPG]
HelénE
Men...varför flyttade du den??? Ser ju jättefin ut.

Hoppas du planterade den på annat ställe, och inte lät den gå hädan.

Riddarsporrar och fingerborgsblommor skulle göra sig mot husväggen tycker jag.

Helén
Tosan
Jag har ju en i varje ände på blombänken åxå, de delade jag ifjol så de är ganska hanterbara nu. Men den i mitten växer ut och "kväver" nästan hela blombänken, så det blir det enda man ser, och så ser det ut som lite skräp runtomkring. Får ingen ordning på eländet alls. Flyttade den bara utanför blombänken, ut mot det bortre hörnet, där får den bli så stor den vill. Nu får jag börja om från början liksom och försöka få höga närmast väggen, lite lägre framför, smultronen ytterst och så lite sommarplant att fylla ut med. Det tar väl några år innan det blir bra, men tillslut så.
Fingerborgsblommor var ett bra tips, undrar om de tål värmen...
kerstin z5-6
Digitalis klarar värme och torka bra .. fast jag undrar om det är det som är problemet -rabatten ser väldigt smal ut -och vid södervägg va ? det är svårt att få till en snygg rabatt , när man bara rymmer en enda planta på bredden --
Jag skulle göra den bredare jag, 1m till .. och lägga sten -gråsten duger närmast grunden -huset ..smile.gif
men det är bara ett förslag yes.gif
Tosan
Den såg faktiskt ruskigt smal ut på bilden, det har du rätt i, men den är tro´t eller ej 80 bred... Busken jag flyttade på var nog mellan 130-140 cm hög. Och jag vill inte flytta ut bänken heller, det blir så trångt mellan bänken och karagan/hallonhäcken (den skulle vi ha gjort nåt åt, men vi vet inte riktigt vad)Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag nog gjort blombänk nån annanstans än just där. Nu har jag ju fått lära mig att man inte ska ha den mot väggen och att inget växer i öknar...
Digitalis... det ska jag titta på... Tack för tipsen smile.gif
Tosan
Blev själv så nyfiken på exakt hur stor löjtnantshjärtat var att jag gick ut och mätade mellan växterna den hängt över... Förutom enstaka grenar så var den ca 130 cm hög, 160 cm bred och 100 cm djup...Och det bakom buskstöd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon