Full version: Frön i bröd?
Tosan
Jag älskar alla möjliga sorters frön i bröd, paulunbrödet är en klar favorit. Nu har jag funderat på att baka själv och stoppa i frön, men vad kan man ha förutom linfrö och solrosfrö? SKulle vilja få tag i helt korn, men går det utan att krypa i nån bondes kornåker?
Sailor Pluto
Du kan hitta hela korn på många mataffärer med bra sortering. Så du behöver inte smyga runt i någons åker om natten giggle.gif .Jag rekommenderar Coop, som säljer Saltå Kvarns ekologiska produkter. Där finns det mycket att botanisera bland! Både hela korn, frön, kärnor, mjöl och torkad frukt. Rekommederar tråden nedan, som åtminstone jag tycker är superbra smile.gif . Du måste prova pumpakärnor i bröd, smaskens *dräglar*.
Baktråden
Tosan
Tack för tipsen! biggrin.gif
Då ska jag försöka tvinga mig in på konsum nån dag å kolla vad de har...
Åsa, mälardalen zon 2
Hälsokosten har också en del frön typ loppfrö, hampfrö mm. som man kanske inte alltid hittar i matbutiken.
Tosan
Ska kolla där åxå, de är på samma ställe så smile.gif
Bessie
Jag kan varmt rekommendera hirsgryn (innehåller mycket järn och mineraler, som jag inbillar mig tas upp lättare än järnet i t.ex. sesamfrön), men de måste förkokas sådär 10 minuter och kallna litet innan de blandas i degen.
olgak
Pumpafrön!
Tosan
Tack för alla bra tips biggrin.gif
Ska masa mig ner på stan nån dag och botanisera i fröhyllorna
Eva-Helene
"Invandrarbutiker" brukar ha spännande fröer. Den som finns där du bor har ju hjälpsam personal!
Tosan
CITAT (Eva-Helene @ 23-07-2007, 21:12) *
"Invandrarbutiker" brukar ha spännande fröer. Den som finns där du bor har ju hjälpsam personal!

Hmm, jo, lite väl hjälpsam kanske whistling.gif Om du tänker på den uppe i backen ovanför apoteket. Iofs tror jag de har lite på godispalatset åxå och de är trevliga.
GrönaBönan
Bovetegryn! När min son var allergisk mot ägg, vete och mjölk bakade jag det mesta själv och bovetegryn ingick i mycket... När han sedan blev fri från sin Veteallergi, då hade vi mycket bovetegryn kvar och jag nändes inte slänga det, så jag blandade det i degen när jag bakade vanligt bröd. Det blev jättegott! Lite småkrispigt eller vad man ska kalla det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon