rullpall
17-06-2007, 14:21
Hej!
Har ni några tips på perenna grönsaker som man kan odla?
Även såna som kan övervintra i jorden t.ex. som jordärtskockor.
Har fått för mig att det ska finnas såna som ger gröna blad att äta tidigt på våren.
Det ska även finnas nån slags perenn salladslök väl?
Hoppas att ni har några ideér.
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2007, 14:25
Lungrot (Good King Henry)
Sandsenap = vild ruccola (funkar dock inte alltför långt norrut)
Rankspenat
Skogslök (kaip)
Knölvial
Choroggi
Sparris
myskmadra
17-06-2007, 15:09
Hur är det med vintersallat?
Knölklocka..
Carin Fredlund
17-06-2007, 17:18
Nässlorna är defintivt ingenting att förakta.
Vi har ett stort kompostområde i vår trädgård, och där får vi massor av fina nässlor.
Så det finns för det mesta lite nässelsoppa i frysen så här års. Sen klarar vi inte av att låta den vara speciellt länge, utan äter snabbt upp den.
Det enda jag kommer på är gräslök... Den kommer ju tidigt, precis när snön smält. Fast det är kanske ingen grönsak iofs...
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-06-2007, 15:25)

Sandsenap = vild ruccola (funkar dock inte alltför långt norrut)
Sandsenap fungerar i Högakusten, Ångermanland z5.
Tyvärr så är den så angipen av jordloppor att den inte alls är kul att odla. Jag provade i år att ha den i pallkrage med "köpejord" men det blev inte bättre.
/Anki
CITAT (Carin Fredlund @ 17-06-2007, 18:18)

Nässlorna är defintivt ingenting att förakta.
Vi har ett stort kompostområde i vår trädgård, och där får vi massor av fina nässlor.
Så det finns för det mesta lite nässelsoppa i frysen så här års. Sen klarar vi inte av att låta den vara speciellt länge, utan äter snabbt upp den.
Kan du komma och bo hos mig en sommar så kanske jag får lite mindre nässlor på gårn...
Eva i Skåne
17-06-2007, 21:26
Jag har en perenn rank-spenat, som jag fått av en snäll Odla-medlem.
linnea-maria
19-06-2007, 11:35
Hej
Runåbergs fröer har en perenn/vinterhärdig salladslök som heter Winterwhite bunching. Jag har haft den i 2 vintrar nu. Jag har odlat dem från frö. en lök blir 2-5 lökar på en säsong. Man kan ta upp ruggen spara en lök som man sätter tillbaka (eller sätter på ny plats), väldigt praktiskt.
Sparris är en bra perenn. Nästa vår är det dags för mig att skörda första gången. Då är det fest!
Om man inte har så mycket problem med jordloppor som jag så är strandkål en bra perenn grönsak. Ger kanske inte så mycket avkastning men i allafall något så tidigt på säsongen.
Rankspenat i salladen tidigt på våren.
Luftlök är en favorit. På våren är den tidigare än gräslöken, gott i sallad. Sen på sommaren kommer luftlökarna som jag lägger in som syltlök eller lägger hela i en mustig köttgryta
gummigutta
20-06-2007, 08:04
persilja, min från i fjol växer fortare än jag hinner skörda i år
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2007, 08:48
Persilja är inte perenn den är tvåårig så den lär gå upp i blom snart och fröa av sig.
Gaerrent
20-06-2007, 11:15
Kronärtskocka är perenn om du sätter rätt sort, eller kan skydda den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.