Full version: RosKatastrof!
*Humlan*
Och vad har det med rosor att göra undrar ni? Jo det ska jag tala om!
Min käre make som har stl 45 i tofflor alltså inte särskilt liten och nätt, står som bäst i min ena rosrabatt och målar huset. Huset blir så klart jättefint och han måste stå där för att komma åt ordentligt men det har en förödande effekt på min innan så fina luckra rosrabatt.... Det ser ut som värsta bandmaskinen har gått fram där....
Jag försöker blunda inför detta men något måste jag ju göra åt den så ihoptrampade jorden. Därför är min tanke att till hösten helt sonika gräva upp rosorna och de stackars klematisen som oxå står där och djupgräva rabatten. Blanda i en massa rosjord eller "kopåpåse" och sen sätta tillbaka allt igen (utom möjligen min Rose de Recht, dess färg skär sig ruggigt mot den nya husfärgen) skulle det kunna fungera? Dessutom tänkte jag till våren klippa ner dom rejält för att dom ska få en ny frisk start nästa säsong. Givetvis så kommer det att påverka mina rosor som började bli så fina men nåt måste jag ju göra, det går knappt att kratta in luft i jorden igen så hårt packat är det....
Vad tror ni om den här "katastrofplanen"?
HelénE
Jag tror faktiskt rabatten hämtar sig ändå ganska snart. Kratta till jorden efteråt så kommer det säkert hämta sig ganska snart.

Helén
kerstin z5-6
Fyll på braa jord o luckra den kring rosorna .. inte behöver du gräva upp allt! .. med vill du flytta nån kan du så klart göra det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon