Carin Fredlund
Vi har några olika paprikor och en chiliplanta i ett miniväxthus. De blommar jättebra och har börjat sätta frukt. Jag har sett att det kilar omkring små myror på plantorna, men kan inte hitta några bladlöss. Däremot har jag märkt att plantorna är liksom svarta i grenklykorna. Jag vet inte om det är normalt eller något att oroa sig över. Vem vet?
Åsa, mälardalen zon 2
Chili och paprikaplantor är ofta mörkare i grenklykorna när de blir lite äldre detta är helt normalt.
myrtille
Lila-svart i grenklykorna är normalt. Jag har aldrig märkt att myror skulle vara intresserade av chiliplantor om det inte är för lössens honungsdagg som du väl kanske misstänkte.
Preussen
det är inte helt ovanligt att myror springer på plantorna även om där inte finns lus. vissa capsicum vill bli färgade på stam, gren och således även grenklyka. om inte färgen går att skrapa bort är det nog inget att oroa sig för.

när det gäller myror så "mjölkar" de bladlus. i viss mån planterar de ut bladlus för att ha på lager så enbart positivt med myror på plantorna är det inte.
Carin Fredlund
Skönt. Då oroar jag mig inte för det svarta. Inte heller för myrorna, för det finns inga bladlöss.
Sniglarna kommer inte åt just dessa plantor, så inte heller det oroar jag mig för.
Vi har dessutom den stora lyckan att ha en igelkott i trädgården. Samt en och annan groda.
Slapp vi alla kajorna skulle djurlivet vara perfekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon