Full version: Fet äcklig larv
Kaja Lund
En av mina perenna malvor såg lite hängig ut idag, jag letade efter ohyra på bladen men hittade inget.
Vattnade den och då trillade den omkull. Så jag grävde upp malvan och där under låg en riktigt fet ljusgul larv med stora käkar och tuggade på malvans rötter! Jag tog bort den så klart, men vad var det för någon sorts larv?

Den var ljusbrun där framme och resten av kroppen var ljusgul, ca 4 cm lång. Och den hade riktigt stora otäcka käkar!
KURT
Skalbaggslarver kan bli stora och skalbaggar är den största grppen av insekter, så det kan vara en bra gissning.
Gossen Ruda
Med stor sannolikhet är det frågan om en Ollonborrelarv eller någon nära släkting. Larverna kallas även fettpölsor och kan vara svåra skadegörare.
mulle
Jag har fullt, fullt med små ljusgröna larver som käkar upp bladen på mina malvor. De rör ingenting annat.
Vad är det och vad kan jag göra?
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon