Full version: Potatisfestivalen
Pirum
Ja, nu har det varit potatisfestival i Alingsås. Kanske lite för tidigt enligt min mening...men kanske inte. Menmen, jag är noll intresserad av de olika musikbanden, etc. Däremot vill jag veta hur själva potatisen framställdes. Hur många sorter fanns att smaka? Köpa? Etc. Någon som var där?
Cacki
Hej Pirum!

Jag bodde i Alingsås för några år sedan och bodde då "mitt i smeten" där potatisfestivalen hölls. Det är ingen direkt potatisens dag i den bemärkelsen utan mera ett jippo, gatufest, folkfest, festival, ja kalla det vad du vill.
Varför man kallar festivalen för Potatisfestivalen beror på att Alingsås är "Potätebyn" dvs att Jonas Ahlströmer bodde i Alingsås och det var ju han som var först att föra in potatisen till Sverige.
Det närmaste potatisen man kommer under festivalen är nog att man bjuder alla som vill på sill och potäter på Stora Torget, mitt i sta´n och att man kröner en "Lill-Jonas" som oftast är en liten grabb från bygden.
Annars är det mest fråga om knallemarknad, uppträdande av olika slag, sång och musik och gatudans, tivoli och öltält osv.

Cacki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon