guntil3
17-06-2007, 22:55
Jag har två plantor melon, en nätmelon och en honungsmelon. De har båda massor med blommor och grenar. Ska jag klippa bort grenar? Har läst att man bara ska spara 2st meloner per planta, är det verkligen sant? Jag är nybörjare på detta så jag är tacksam för alla svar.
/Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2007, 18:50
Nej du måste inte klippa och är plantorna stora och frodiga kan du spara fler frukter (men ofta sätter bara melonplantan 2-3frukter, lite beroende på sort)
Blir det trångt i växthuset kan du binda upp plantan samt toppa rankorna några blad efter en befruktad honblomma.
mocca66
18-07-2007, 10:28
Hej! Jag har odlat melon i växthus i bra många år, och jag tar aldrig bort de meloner som blir. Förra året fick jag nog en 30 meloner. Melonerna blir ju inte klara förrän i september och ser jag då att en del meloner är små tar jag bort dessa för att gynna så de större blir ännu större om du förstår vad jag menar.... Jag lindar upp mina meloner som man gör med tomater, gurka osv och det fungerar jättebra. När melonerna blir större tar jag vanliga nylonstrumpbyxor och gör "påsar" som jag lägger melonerna i så dom inte går av när dom blir tunga. Knyter upp dessa så melonerna vilar i påsarna. Man ska passa sig noga för att få vatten på melonplantan överhuvudtaget, då jag sett att den vill mögla jättelätt. Därför vattnar jag aldrig direkt mot plantan utan har alltid en skyddande avklippt kruka runt plantan ner i jorden så inte vattnet kan rinna emot och förstöra stammen. Är inte så bra på att förklara men jag hoppas jag kunnat hjälpa dig lite....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.