KURT
Det har kommit ut en bok om humlor "Humlor - alla Sveriges arter", av Göran Holmström. Förutom identifierngsnyckel till våra 40 arter av humlor (det är ju inte mer än att man faktiskt borde kunna hålla ordning på dem!), så innehåller den (tydligen, eftersom jag ännu inte läst den) allmänna kapitel om olika aspekter av humlornas liv.
amaira
Tycks vara en helt underbar bok om humlor. Den ska jag absout införskaffa!! wub.gif
Gossen Ruda
Blir troligen så här också, men kolla priserna för Adlibris verkar vara billigare.
KURT
Den enda recension jag sett/hört var i Naturmorgon 2 juni

humla
Ohh, måste införskaffas wink.gif
Betti Bo
Den måste även jag ha! Älskar dom söta små liven, odlar massor med blommor varje år bara för deras skull.
Nu bor det humlor under vår trapp, så man får vara försiktig så man inte kliver på någon som kryper kiss.gif

Vi har under några år haft en underlig sorts humla eller någon annan sorts insekt (fast liknar mest en humla) här hemma tidigt på våren.
Den är liten, grön-grå i "ullen", ser bara ut att vara en kropp och med en lång snabel. Lite som en blandning mellan kollibri och humla ser den ut. Någon som vet vad det är för en varelse? Ursäkta att jag kom från ämnet i tråden, men kanske finns den med där i boken confused.gif
Gossen Ruda
Betti Bos insekt är förmodligen en svävfluga.

När det gäller humleboken har jag fått ett litet dilemma. Wettergrens bokhandel kommer att ta in boken och säljer den för riktpriset på ca 270 kr. Adlibris internetbokhandel tar en hundralapp mindre. Skall man medverka till bokhandelns kris och köpa via nätet? Hur 17 kan dom vara så billiga förresten?
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2007, 10:17) *
Betti Bos insekt är förmodligen en svävfluga.

När det gäller humleboken har jag fått ett litet dilemma. Wettergrens bokhandel kommer att ta in boken och säljer den för riktpriset på ca 270 kr. Adlibris internetbokhandel tar en hundralapp mindre. Skall man medverka till bokhandelns kris och köpa via nätet? Hur 17 kan dom vara så billiga förresten?

Du skall naturligtvis göra en kompromiss, som både lugnar samvetet & plånboken. Köp den på Wettergrens Internetbokhandel!

http://www.wettergrens.se/

Wettergrens har tydligen samarbete med Adlibris, så du får den för 154 kr, samtidigt som du ändå köper den från Wettergrens!
Annkina
Den boken köpte jag för ett par veckor sedan. Den är jättefin, tycker iaf jag som älskar humlor.

Gossen Ruda
CITAT (KURT @ 28-06-2007, 12:07) *
Du skall naturligtvis göra en kompromiss, som både lugnar samvetet & plånboken. Köp den på Wettergrens Internetbokhandel!

http://www.wettergrens.se/

Wettergrens har tydligen samarbete med Adlibris, så du får den för 154 kr, samtidigt som du ändå köper den från Wettergrens!

SÅ långt tänkte jag inte, det var ju en lösning.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2007, 11:14) *
SÅ långt tänkte jag inte, det var ju en lösning.

Det verkar som om flera bokhandlare har insett att det är lika bra att samarbeta med internetbokhandlare. Letar man böcker på akademibokhandeln.se så kan man antingen välja att "hämta den i butik" (då betalar man "butikspriset"), eller så kan man välja "e-handla med hemleverans" och då skickas man till bokus.se (båda ägs f.ö av KF).

De traditionella bokhandlarna blir alltså mera som visningsrum för litteratur.
Gossen Ruda
Skall bara tillägga att jag nu beställt boken. Jag har även pratat med Björn Cederberg och han rekommenderade boken. Inte så konstigt kanske med tanke på att han korrekturläst och även peppat författaren. Det finns lite småfel bl.a. beträffande utbredningen i Norrland men det bekymrar inte mig.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2007, 13:46) *
Skall bara tillägga att jag nu beställt boken. Jag har även pratat med Björn Cederberg och han rekommenderade boken. Inte så konstigt kanske med tanke på att han korrekturläst och även peppat författaren. Det finns lite småfel bl.a. beträffande utbredningen i Norrland men det bekymrar inte mig.

Bra, jag antar att artdata projektet kommer med en bok om humlor och getingar så småningom också?
Gossen Ruda
Björn håller på med delen om bin och humlor i nationalnyckeln men vet inte hur långt arbetet kommit. Dom andra större grupperna kommer säkert också innan projektet hunnit rinna ut i sanden. Lite pessimistiskt skrivet kanske men jag har ett litet hum om hur stort det hela skall bli och hur många grupper som ingen sysslar med.
Gossen Ruda
Boken har nu kommit utan problem och vid en första granskning ser den bra ut. Mycket att läsa och att lägga på minnet om det nu går att stoppa in mer där.
Lars-Olof Arvids
Instämmer, den ser mycket bra ut. Jag fick min igår, beställd från Naturbokhandeln där jag som SOF-medlem fick den för 165 kr + frakt.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon