Full version: VITLÖK!
Ung_trädgårdsfantast
Jag satte vitlök i förra höstas som har kommit upp i år.
Den största är nästan 1 meter och har en tjock stam! yahoo.gif Men hur vet man att vitlöken är färdig att dras upp?
Är det som med den vanliga löken eller? dunno.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Som färskvitlök borde du kunna dra upp någon och äta men ska du lagra bör du vänta tills blasten börjar vissna då kan man gräva lite och se om vitlöken delat sig i klyftor och skalet runtom är tjockt, många sorter blir klara i slutet av juli-augusti.

Om du har bra sorter vitlök och plantorna ser friska ut kan du ta eget utsäde, de stäörsta klyftorna ger de största vitlökarna.
cia73
Jag skördar min vitlök när den har vissnat ner. Vissa år har den börjat växa ganska så fort på nytt så jag så jag väntar inte länge med att ta upp vitlöken.
marcus.grahn@gmail.com
Lånar tråden lite....

Min vitlök ser nu ut så här idag 2010-03-19

Vad skall jag tänka på nu, vattna gödning med mera.........????

katah
ÅÅh, säger jag bara, tack för bilden !

Du behöver inte vattna i alla fall.
jag täcker allt här hemma med gräsklipp och vattnar med guldvatten vid behov. Det börjar jag lite senare på våren.

Törs inte svara om någon annan gödning.

Men den fösta känslan är att du har inte brottom med något, njut av dom små skottena bara !
Åsa, mälardalen zon 2
Vitlök är en hungrig gröda som vill gödas regelbundet fram tills midsommar ungefär. Om man varvar lite olika gödningspreparat så brukar man täcka in alla näringsämnen som växten vill ha. ex. gräsklipp, gödsel från djur, nässelvatten, guldvatten, konstgödning (ifall man ej odlar ekoligiskt) etc.
skogstroll
mina har tittat upp lite... är det dåligt? ska man täcka den kanske med nåt? smile.gif
Ginflyer
"Vad skall jag tänka på nu, vattna gödning med mera.........????"

Om du har tillgång till vedaska så strö över lite sånt. Även benmjöl och lite lagom med hönsgödsel (pellets) kan rekommenderas. Senare i vår lite gräsklipp och när nässlorna kommer så ner med dem i en hink, fyll på med vatten och ett lock tills det börjar lukta illa (!) sen kan du vattna med detta 1/5 - 1/10 utspätt.

Primavera in anticipo
Min vitlök har också tittat fram, nästan precis som på bilden, jättekul!!! biggrin.gif När det gäller gödning ska man däremot vara försiktig med jord från en kompost där man har slängt rester av köpt vitlök från grönsaksdiskar och mataffärer, eftersom de ofta innehåller virus som man inte blir av med från planteringarna sen.
marcus.grahn@gmail.com
Idag 2010-03-29

Ser dom ut såhär... Mmmm nu går det fort.

Laura
CITAT (marcus.grahn@gmail.com @ 29-03-2010, 17:17) *
Idag 2010-03-29

Ser dom ut såhär... Mmmm nu går det fort.

Men gud vad stora dem är...!! Mina är bara någon cm... Men glad jag är för det då jag ha bara fått syn dem nyligen - dem har varit täckt av en tjock lager snö fram tills ungefär en vecka sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon