Kat
Jag har för andra året i rad misslyckats med min lavendelsådd. Om jag ens lyckas få dem att gro, kan man ge sig fan på att de små späda bladen går och dör för mig när de får lite höjd sad.gif
Är de verkligen exeptionellt svåra att få plant av?
Ska försöka med sticklingar istället.
Det blir ju skitdyrt att göra det Lavendelland jag tänkt på köpta plant... no.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Sticklingar går snabbare och lättare tycker jag än frön.

Man kan kombinera med lite köpta plantor så får man ganska snart ett blåblommande parti (på våren har en del plantskolor erbjudande 5 för 100kr + Hortogreen säljer 10 plantor lavendel för runt 200kr på postorder, fast nu är det slut för säsongen)
Kat
Jag läste någonstans att sticklingarna bör vara lite vedartade när man tar dem. Hur ser du på det?
Ska jag vänta lite med att ta sticklingar på de plantor jag har, eller tror du det går bra nu?
Hur lång tid brukar det ta innan man får rot? Hur vått vill de ha?
mamamaggan
Jag tog sticklingar för c:a 2 veckor sedan. Alla hade vedartad stam. C:a 75 % tog sig och de har börjat växa till sig. Höll jorden fuktig hela tiden , satte dem i såjord.
frugb
Hej!
Jag undrar hur du gjorde med sådden? Sår man inne eller ute på våren som vanligt så kan det vara väldigt trögt att få lavendel att gro. Men jag har provat att så lavendel två år i rad med kanonresultat på detta sätt:

- Så dem i en glassbytta eller liknande i slutet av januari (för mig som bor i zon 1-2), annars kanske februari om du bor kallare).
- Blöt igenom jorden (akta så att fröna inte rörs runt!).
- Låt stå inne i ett eller ett par dygn.
- Täck med fiberduk och ställ ut dem i (helst) snön - se till så att inte några djur kan komma åt den. Det får gärna vara en plats där det regnar/snöar på sådden. De fryser/tinar alltså för fullt hela vintern.
- När värmen börjar komma - se till att jorden inte torkar ut.
- Sedan gror sådden! Lite pö om pö men jag fick 100 plantor förra året på detta sätt.

Har i år säkert 150 plantor som grott och som växer fint. Ser ut som att i princip 100% gror.

Sedan är det viktigt att veta att lavendel verkligen bara trivs i sandjord - så om du kan tillsätta lite sand i din jord så övervintrar de så mycket bättre!

Lycka till!
Mvh frugb
kerstin z5-6
Jag gör i princip likadant -fast jag sätter dem i kylskåpet i 5 v därefter gror de alla samytidigt en masse ...
är det inte frost kan sådden ställas ut direkt o gro ute efter kylningen ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon