Full version: Larver igen
jaybee
Hej
Jag har ett buskage med något som ser ut som att vara en typ av pil (jag har själv inte planterat buskarna och vet därför inte vad de är för sort). Två år i rad har nu buskarna varit angripna av en myriad av larver. Larverna har gulgrön kropp och svart huvud. De kläcks från ägg som sitter på undersidan av bladen och som är ordnade i perfekta rader.
Jag har plockat och klämt larver och ägg i stort sett varje kväll sedan lövsprickningen och också testat att spruta med såpvatten (är osäker på om det ger någon effekt). Nu har jag börjat tröttna. Larverna är mycket glupska och trots att jag försöker plocka ofta hinner de renäta partier av buskarna under dagen sad.gif
Vad kan jag göra mera?
/E-L
KURT
Såpvatten har nog inte så stor effekt på larver. Man kan spruta med pyretrum preparat, men det måste också upprepas. Det finns också biologisk bekämpning i form av bakterien Bacillus thuringiensis (man har använt den mot mygglarver i nedre dalälven), men jag tror att den kostar ganska mycket http://www.predator.se/Vaxthus/Fjarilsl/Bacillus.html .
Det kanske går att få ner dem genom att spruta med kallt vatten med hårt tryck och ev samla dem på plast under?
Gossen Ruda
Har inget recept på bekämpning men troligen är djuret ifråga Pilbladstekel, Pteronidea salicis. Kan kaläta träden som givetvis inte mår bra av angreppen.
jaybee
Tack för svaren, Kurt och Gossen Ruda. Nu har jag fått både nya idéer om vad jag ska göra och ett namn på "odjuren". smile.gif

/E-L
KURT
Om träden är av mindre storlek så skulle det nog gå bra att skaka ner dem, innan breder man ut plast eller presenning under.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon