Cocos
Hej svejs!

Tänkte utnyttja all denna fantastiska kunskap och idérikedom som finns här på odla.nu wink.gif

Finns det någon som har ett eller några bra förslag på perenner som kan ingå i en romantisk rabatt? Bor i zon 2-3 (vindskyddat) och rabatten har sol mellan ca 9:00 och 14:00. Rabatten ses endast från ett håll och står mot en granskog. Rosor och annat välkomnas också.

Bilder uppskattas smile.gif

/Malin

Susanne i Linköping
Löjtnanshjärta är väl romantiskt... och framför den en pion som döljer den när den börjar se ful ut. Kanske?
Tosan
Sockrosor, nejlikor, echiacea purpurea...
kerstin z5-6
Kansske nåt sånt här?

Liljor , kungsljus , rosor ,Riddarsporre ,mjölkklocka , digitalis,limonium,lammöra och stäppsalvia är stommeväxter
jag gillar romantiska rabatter med rufs" som du ser
Även stockrosor,riddarsporre och o rosor av lite större storlek är fina ihop

Cocos
Kerstin: Underbart! Precis som jag tänkt mig, romantiskt, vilt och ja.... "rufsigt" var ett bra ord smile.gif

Tosan och Susanne: Inte ett dumt förslag alls...

Vill bara tillägga att det är min första rabatt så den får gärna vara anspråkslös, lättskött och bra för nybörjare. Ska man så dem eller köpa färdiga små plantor?

kerstin z5-6
beror på hur bråttom du har -jag skulle så stockrosorna -för de kan sås nu och planteras ut i augusti -de övriga kanske du vill ha någon färdig planta redan nu av -rosorna köper du om du vill ha sådana naturligtvis
Amelia Renaissance är en söt återblommande ros som borde gå fint hos dej

Du kan också kolla i Roslistan där du kan välja rosor efter färg och se vilka zoner de trivs i:)
ta bilder så vi får se
K:)
orera
Riddarsporren är otroligt pampig och vacker, blommar från mitten av juni i zon 1 och om man klipper av de vissnande axen blommar den om!

I en romatisk rabatt måste såklart stora eller små prästkragar ingå. Älskar, älskar inte...

Sen tycker jag att man ska ha en hel del skira saker i en romantisk rabatt, som brudslöja - är det en perenn. Astilbes blommor är skira och vackra samtidigt som växten ändå är kraftig.

Glöm för all del inte lavendel som doftar härligt längst fram i rabatten.
MammaMattsson
Om du vill ha prästkragar, så har jag i överflöd. Jag tror att de täcker cirka 200 kvm på min äng......

Hör av dig i så fall.
Cocos
Verkligen jätte bra tips!

Jag fick reda på av en "forumist" här på odla.nu att jag bor i zon 2 och kanske t om kan räknas till zon 1. Alltid lär man sig nått nytt smile.gif

Lovar att återkomma med bilder när allt är klart!

En liten fråga till bara....
När sår man prenner som ska planteras ut nästa sommar?
Vart köper man frö till bästa kvalitet och pris?

Ops, blev visst två frågor till wink.gif
Zoyas matte
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-06-2007, 11:05) *

Kerstin !! Åh, måste fråga.... vad är det för underbar blomma i mitten , lite lila-aktig, bredvid stockrosorna. Är det nån riddarsporre? Vad heter den?
kerstin z5-6
Ja det är en riddarsporrre -den har jag fått av en forumist smile.gif och även sått själv i andra färger
Den heter "Dusky Maiden "
Ur serien New Millennium
nedan den vita formen -Green Twist

Så perenner :
Den karusellen brukar starta i januari -i avd frösådd förökning
Finns många olika firmor att välja på - nu på sommaren är mitt tips att kolla i utbudet som olika plantskolor har kvar
I sådd i förökningsavd byter vi även frö med varandra -och ger bort till de som vill ha .
(Vill man vara säker på att färg o höjd blir någorlunda rätt rek jag fröfirmefrö ,men odlares frö är ju nåt speciellt de med:))

ett bra ställe med postorder är ,. förutom odlas egen butik:)

Jelitto (-katalog gratis)

Gör en sökning i förök-avd på fröfirmor hittar du många fler
Drottningen
För mig är en romantisk trädgård = en s k gammeldags trädgård. Det skall vara tätt med blommor och växter, ingen synlig jord, många färger och lite huller om buller, mycket olika färgställningar med mycket humlor som suger näktar. Det är också viktigt att man verkligen skall kunna njuta av denna trädgård så att man sitter mitt i den. Jag tycker inte om när trädgården är utspridd runt huset där ingen vistas, utan det skall vara mycket där man har sina utemöbler. En växt som jag kan rekommendera är praktvädd, som slingrar sig runt de andrta växterna med sina fina blomma.

Cocos
CITAT (Drottningen @ 19-06-2007, 23:22) *
För mig är en romantisk trädgård = en s k gammeldags trädgård. Det skall vara tätt med blommor och växter, ingen synlig jord, många färger och lite huller om buller, mycket olika färgställningar med mycket humlor som suger näktar. Det är också viktigt att man verkligen skall kunna njuta av denna trädgård så att man sitter mitt i den.

Jag håller med dig till fullo. Romantiskt för mig är ymnigt med grönska och blommor i ett ordnat kaos. Inget minimalistiskt här inte, utan "vilda" former och färger. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon