Fia N
Hej!

Igår var jag iväg och köpte ett helt gäng (7st) Rhododendronbuskar som jag ska sätta i en sluttning i nordöstläge, hoppas de kommer att trivas.....

Fråga 1: Jag är lite nyfiken på hur snabbt dessa växer? De flesta var "vanliga" hybridsorter det var bara en som var av dvärgvariant och den som är liten vet jag kommer att ta tid på sig, men hur är det med de andra?
Hur har era varit med tilläxten?

Fråga 2: Vi har beställt ett lass vanlig planteringsjord till vår trädgård, räcker det att blanda upp den med torv, eller måste jag byta ut den helt i planteringsgropen mot Rhodo-jord?

Fråga 3: Tycker Rhododendron om täckbark runt fötterna? Måste jag kvävegödsla dem om jag strör ut täckbark? Och tll sist, hur tjockt lager täckbark ska det vara?

Mvh/Fia
Fia N
Oj var min fråga så tråkig....?? confused.gif Ingen som vill svara? unsure.gif
rosita
Rhododendron växer sakta, tycker jag. Fast det beror kanske lite på var de står. Våra har i alla fall inte växt så mycket med tanke på att de planterades ca -78-80.
[attachment=4273:rododendron.JPG]

Jag tror att vi blandade torv med planteringsjord vid planteringen. Därefter har jag varje vår, efter blomningen, gödslat med Rhododendrongödsel.

Om de tycker om täckbark har jag ingen aning om, men om du lägger det för att få ogräsfritt, behöver du ca 15 cm tjockt.
Anki V
Det är nog snarare så att de flesta som kan "lite mer" har fullt upp med sina egna trädgårdar nu och vi andra som inte är fullt så duktiga kan eller vågar inte svara./Anki
lappa71
Svenska rhododendron sällskapet har en hemsida med utmärkt info om roddisar.Dessutom många nyttiga roddo-länkar.Sedan är det bara att lära på och förlora sig i dessa buskars skönhet.Lycka till!
Ps Att vara medlem i SRS är alltid rätt Ds
Fia N
Tack för tipsen!

Anki V - du har förmodligen rätt, jag hade också varit ute och petat i jorden om jag bara visste hur jag skulle göra... rolleyes.gif

ingridandersson
Jag är nybörjare på rododendron, men vi har 59 st rod och azaleor.
De är underbara växter som förtjänar bättre rykte. De blommar fantastiskt. Är gröna hela vintern. Man kan se temperaturen på rod då den rullar ihop sina blad på vintern om det är minusgrader.
Jag skulle inte sätta dem i vanlig jord. Köp torv och blanda med grus. Torven verkar hålla frosten kvar länge. Stenarna värmer upp jorden fortare. Vi har fått gräva upp många nyplanterade rod. första våren då klumpen är frusen länge.
Norrsluttning är jätte bra. Det är vad vi har.
Du frågade om de växer fort. Det beror på sorterna. Vissa parkrod. växer så det knakar, ca 20-30 cm varje år coh blir med åren 2-4 m höga. Andra är långsamväxande. Den storlek som står på etiketten brukar ange hur stor den blir efter ca 10-15 år.
Nu när blomningen är över kan man se de nya skotten vid sidan om den vissnande blomman, så ta försiktigt bort den vissnade blomman så att du inte skadar de nya skotten.
Jag har lite bilder i mitt fotoalbum att visa.

Junifeuer Väldigt vacker röd Rododendron med stora blommor

GoldenTourch.jpg

Rhod_221.jpg

Azalea_.jpg

cato
När det gäller täckbark på Roddisar vill jag höja ett varningens finger. Det finns de som tagit död på sina genom kraftigt lager täckbark. Däremot kan du lägga på ett bra lager löv på hösten, det gillar de.
Vid planteringen går det bra att blanda in c:a 30 % torv i jorden.
lappa71
Ingrid A ! Golden torch, denna Yakhybrid, är ju riktigt vacker. Enligt vad jag kunnat se på nätet, anges dess härdighet till zon 3. Så jag undrar i vilken zon du lever och hur Golden har utvecklats hos dig.mvh från zon 4,7 med rätt många Rhododendron.
ingridandersson
Vi bor i zon 2 och har den i skyddat läge bakom huset. Den har bara varit i vår trädgård sedan 2006, då vi köpte den billigt på Plantagen. Den är bara ca 40 cm stor, hade bara denna blomma (på fotot) efter att bott på Plantagen den sommaren i kruka. Då satte den inte så många blomanlag. Nu ser den väldigt fin ut och vuxit 5-10 cm med många skott. Mycket kompakt växt. På etiketten står det att den är kalktålig.
I boken "Rododendron" av Niels Skjöldberg står det på härdighet "Härdig i skyddat läge".
Men om du bor längre norrut med mycket snö så brukar nog rod. tåla mer om den blir täckt av rikligt med snö. Täck med barr eller eklöv på hösten. Blanda i grus i jorden så att de tinar snabbare.

Min favorit bland rod är annars Furnivall´s daughter, stora rosa blommor med ett stort rött märke. Tredje bilden.

Jag tror inte man ska täcka jorden med täckbark. De har ytliga smö rötter. Man ska inte trampa runt en rod.buske. Så de ska nog ha luftigt tror jag. om du vill täcka runt så använd barr. Då är det lätt att dra upp ogräs.
Fia N
Tack alla ni för era svar. Då ska jag hejda mig md täckbarken för säkerhets skull då. rolleyes.gif

Fia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon