Zoyas matte
18-06-2007, 09:20
Hej
Detta är min första sommar med trädgård. Visst är det jättefin när gräslöken blommar...... men om jag vill ha gräslöken till mat, ska jag ta bort blommorna då, eller hela den stjälken? eller hur göra? det spelar kanske ingen roll.?
Jonas70
18-06-2007, 09:24
Jag brukar knipsa av alla blommor på den gräslök jag vill fortsätta skörda under sommaren. Om jag inte gör det så blir det inte mycket att äta efter det att den satt blommor och fröat.
Det sägs ju att man ska göra det, men jag har aldrig gjort det och äter då gräslök tills den fryser ner.
Jag knipsar/klipper av alla blommor, för att jag inte vill den ska fröa av sig överallt. Blommorna är fina att torka också, även färska att använda i buketter.
Om du vill knipsa av dem så släng dem inte utan använd blommorna i sallader! Jättevackert!
skogstroll
22-06-2007, 10:39
min gräslök ser rätt lessen ut så jag tog bort blommorna, det kanske är som med andra växter att de kräver en massa energi...
Alexander-VG-zon3
22-06-2007, 11:09
jag tar veck hälften av blommorna ,, spara några till insekter sen efter dom är torra klipps dom veck .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.