Full version: Avenbokshäck
Julia03
rolleyes.gif

Hej!

Planterade avenbokshäcken förra våren. I april i år beskar jag sidorna för första gången.
Nu är många plantor redan uppe i maxhöjden. Växer så det knakar!!

I juli ska jag beskära andra gången på sidorna och kapa toppen på dem som
vuxit för högt.

Kan man ta bort stödpinnen på de plantor som fått sin höjd?
Eller behöver plantorna stöd under längre tid?
I så fall hur länge?

Någon som vet????
Tacksam för lite råd!!!!

smile.gif

Big Gardener
Stödpinnarna är främst där för att ha något att binda in toppskotten till. Har plantorna uppnått sin maxhöjd finns således inte så stor anledning att ha dem kvar. Det brukar inte handla om något stöd till plantorna vid vind eller liknande eftersom det oftast är tunna bambukäppar. Växer det så det knakar efter drygt ett år kan man nog sluta sig till att rottillväxten är tillfredställande och att plantorna inte behöver något mer stöd.
emmapemma
Fast om man ska ta bort stödpinnarna eller inte kan ju inte bara ha med höjden att göra?

Jag har ett flertal avenboksplantor vars toppskott är så veka att de viker sig på halva höjden. Dessutom har de allra flesta plantor ett snett uppväxtsätt, och stödpinnar behövs för att de ska få stadga av sig själva i lodrätt riktning (och inte 30 grader söderut). Mina plantor är två år nu, och vi satte dem barrotade (dumt nog, borde ha köpt krukodlat, med det är lätt att vara efterklok)

/Emma
Julia03
Hej!

Inte alla plantor är helt raka - en del har växt lite snett trots pinnarna. Just pga
att det inte är tillräckligt stöd. Det blåser mycket så bambupinnarna har inte
varit kraftiga nog antar jag. Men jag förmodar att häcken trots detta blir tät
även om stammen inte är helt rak.

Pinnarna får nog vara kvar till nästa vår som stöd inför vinter/blåst/snö.

Jag köpte också barrotade och planterade i april 2006. Har gödslat med kogödsel
2 ggr förra året och 1 gång i år med blåkorn. Men förra året vattnade jag MASSOR
varje dag. Efter första beskärningen i april i år tog de riktigt fart.

Kommer att gödsla igen nu när regnet kommer.

Tack för svaren!!!!

Big Gardener
Ok, jag var kanske lite otydlig. Pinnarna är ju oftast tunna bambukäppar som i sig inte ger något särskilt bra stöd om det blåser mycket. Men inte bör bara dessa pinnar stå så rakt som möjligt, man bör också binda in toppskottet till pinnen för att toppen skall växa rakt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon