Katti med torpet
Har en nysådd gräsmatta där det dyker upp massor av ett visst ogräs.
Mattan är ännu inte klippt så jag vet inte hur det reagerar på klippning men då det verkar ligga rätt tätt mot jorden är jag rädd att det klarar den behandligen.
Över till beskrivningen:
Bladen kan sägas påminna om morotsblad men mycket kompaktare, alltså väldigt finflikiga men de blir täta och första våningen ligger ganksa tätt mot marken. Låter man plantan växa upp kommer det fler våningar med blad och i toppen en gul knapp-blomma som doftar påtagligt (eller om det är hela växten). Rotsystemet verkar vara mycket tätt, det är närmast omöjligt att dra upp plantorna utan att gräva upp allt igen. Små fröplantor kan man få upp men har de fått växa ett tag är rotmattan både tät och stor.
Kan någon tala om vad det är och om de kommer att bli ett problem i gräsmattan framöver?
Idiotiskt nog har jag ingen bild, kan ta en på onsdag om ni inte har löst det innan dess...
MariaS
Revsmörblomma kanske?
Kakaduan
Beskrivningen får mig att tänka på renfana. Medicinalväxt. Har dock ingen erfarenhet av dem som ogräs eller att de skulle sprida sig som ogräs brukar göra.

Kakaduan
Katti med torpet
CITAT (MariaS @ 18-06-2007, 14:06) *
Revsmörblomma kanske?

smörblommor har jag gott om, också det ett envetet ogräs men det är inte alls likt det här.
Renfana trode jag ett tag, googlade och tycker då inte att bladen stämmer. Mina blad är mer dill-lika...
Några fler förslag?
cia73
Jag tycker det låter som Renfana. den kallas ofta för Knappblomma, och den är nästan omöjlig att få upp efter nåt år. Den sprider sej snabbt om den får fröa av sej. Torkade blad lär hålla ohyra borta...
Annat alternativ är gul rölleka?
oakpine
Kan det vara gatkamomill, kanske?
storm
CITAT (oakpine @ 18-06-2007, 19:51) *
Kan det vara gatkamomill, kanske?

Ush det tänkte jag oxå på dem är vidrig.
Katti med torpet
Gatkamomill är det ju förståss!!
Tyckte väl att doften var bekant (använde Timotej shampoo hela min bardom...)
Enl Virituella floran är den ettårig så då borde en inte vara ett problem i gräsmattan för där lär den ju inte hinna gå i frö.
Phu vilken lättnad sweatingbullets.gif

Tack ska du ha Oakpine!!
Ser att du är ny här, välkommen!
Med en så'n start kommer du att bli ett värdefullt tillskott till den här kunskapsbanken wub.gif
oakpine
Tack Katti för välkomnandet! Roligt att kunna hjälpa till! Jag återkommer säkert till forumet både med frågor och försök till svar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon