Full version: Läkemalva
Anna2
Köpte en läkemalva häromdagen. Planterade den mitt i mitt ört/grönsaks-land, utan någon större tanke, mer än att "där blir den nog snygg", typ...
Hörde nu att den får ett stort rotsystem och blir då lite orolig. Stämmer det? I så fall, borde jag flytta på den direkt? Hur mkt sprider den sig under mark, stor risk att det som växer bredvid dör?

Sen frågade jag tjejen jag köpte läkemalvan av, vilka goda egenskaper den har? "Den är bra mot allt" fick jag till svar...
har nu sökt lite och fått några tips, men ni som har den, vad använder ni den till? Eller har ni den bara som prydnad?
Tesa
Jag har nog läkemalvan mest till prydnad och kuriosa...man gjorde marschmallows av rötterna förr, eller av slemämnet man utvinner ur dom...lite kul tycker jag..
Rotsystemet breder inte ut sig så mycket, det går mer på djupet och det är lätt att dela plantan på våren om man tycker den blir för omfångsrik..
Den vill ha fuktigt om fötterna helst och gärna lerjord..mina stortrivs där inte så mycket annat klarar att växa och blir minst 2 meter höga..Gärna full sol..
Min favoritväxt är det..blommar jättevackert i augusti, september och har fina gråludna blad dessförinnan.. wub.gif
cia73
Jag har också läkemalva men mina står i full sol och sandjord. Där blir de ca 1,5 meter. Det är nu tredje året de växer där och inte har de spridit sej. Jag har inte haft tid att skörda malvan pga tidsbrist men tanken är att den ska användas bara nu barnen blir lite större...
Enligt min örtabok så innehåller både bladen och roten välgörandeväxtslem. Blötlägg roten i kallt vatten ca 8 timmar eller använd bladavkok och använd för torra händer, solbränd hy, problem hy, mot torrt hår osv. Eller koka roten och använd skummet som bildas på vattnet mot torr hy.
Anna2
Tack så mycket Tesa och Cia!

Har hört talas om att man kunde göra marschmallows av rötterna...Men måste man gräva upp och därmed döda den eller kan man gräva upp och "snitta fram" slemmet och ändå klara plantan? Alltså, låta roten sitta kvar i marken, men skära i den ändå få den att överleva?

Låter ju spännande att koka roten för att få avkok mot solbränd hy etc. Men det får nog bli på bladen i första hand, vill inte döda min fina planta. Får väl hoppas den sprider sig lite, så man kan offra någon rot längre fram och testa.
Tesa
Jag tror nog man får gräva upp roten.. wink.gif ...men plantan sprider sig genom att göra nya plantor intill liksom så den är lätt att ta en del av rötterna av efter ett par år iallafall...
Anna2
Ok, jag får väl vänta ett par år innan jag börjar dra upp rötter då. Ska bli kul!
Rizzo
Läkemalva på engelska = Marsh mallow (träskmalva) smile.gif

Mina står tillsammans med johannesört och sprider sig inte nämnvärt i omfång. Jag måste däremot flytta dom av estetiska skäl snart så jag kan ju skriva då om hur roten har brett ut sig.
Tesa
Nu har jag läst på lite om dom där marshmallowsarna....man ska skörda rötter på hösten och skala dom sen ska de kokas i 20-30 minuter och tydligen är det kallnade kokvattnet sen som ska gå att vispa upp som äggvita ungefär...(de kokta rötterna kan stekas ihop med lök och ätas sen)

Jag måste absolut testa..före hösten...men jag har såpass många läkemalvor att jag vågar det..
Anna2
Ja, det måste du testa innan hösten! Sen bara måste du skriva och berätta om hur du gjorde, hur det var, smaken etc!! Spännande!

Tack till Rizzo också! Gör gärna det.

Träskmalva, det låter aptitligt det! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon