Katti med torpet
18-06-2007, 12:15
Jag har i år sett massor av en ca 5 cm lång gyllenbrun (inte bajsbrun) snigel med mörkare horn och ibland mörkare "fartränder" längs med sidorna. Den är inte alls lika stor som en skogssnigel utan betyligt kortare och även slankare till formen.
Jag har heller inga direkta skador på växterna där jag har sett sniglarna vilket i kombination med deras form gör att jag inte riktigt vill tro att det är mördarsniglar.
Finns det någon annan snigel som passar in på min beskrivning?
Ps. kan konstatera att Guinnes är för mörkt för sniglar, de föredrar Prips blå eller annat blask som de med glädje dränker sig i...
Beklagar. Det låter som mördarsnigel ja. Se till att hålla efter dom redan från början, dom blir snabbt väldigt många
Färgerna varierar rätt mycket, från beigerandigt (de unga) till svartbrunt. Med eller utan ränder (de är mest de unga som har ränder).
Har också sett mördarsniglar i år för första gången.
Först på jobbet efter en regnig natt, en lång rackare mörkt brun, mörkare horn.
Tyckte den var äcklig och gjorde inget, ångrar det nu.
Sen köpte jag plantor hem, satte ned i balkonglådor, vattna och lät dem stå och rinna av.
En av lådona vält och en lika svart som jorden låg där en kraftig snigel under en lobelia.
Den lever inte längre!
tittar lite noga nu i lådorna, varje dag.
kristerh
25-06-2007, 14:29
tror inte det är mördarna, de är inte randiga... kan det vara leopardsnigeln

fast den är ju både prickig o randig...
CITAT (kristerh @ 25-06-2007, 15:29)

tror inte det är mördarna, de är inte randiga... kan det vara leopardsnigeln

fast den är ju både prickig o randig...
De randiga och fläckiga måste vara någon korsning, för de äter grönsaker och andra plantor lika snabbt som de spanska sniglarna! I alla fall här hos mig!
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2007, 16:09
Man kan ju få dem artbestämda gratis, många sniglar ex. spansk skogssnigel kan man ju bara artbestämma genom att sprätta upp dem och studera de inre organen. Och den spanska skogssnigeln verkar ju kunna korsa sig med en del inhemska sniglar.
http://www.gnm.se/gnm/sniglar/s_insaml.asp
Katti med torpet
26-06-2007, 11:17
Jag vill ändå inte tro att detta är fråga om spanjorer. Var ute och gick i ett av Örebros ytterområden på midsommarhelgen och där fick vi gå zickzack mellan stora feta bajsbruna sniglar. De jag har är inte alls lika dessa, mina är smala och smäckra, har inte den där knorvliga huden bakom skölden och är som sagt mer gyllenbruna med mörkare ränder längs med kroppen.
Dessutom tycks de ha försvunnit de senaste veckorna och det lär väl knappast spanska skogssniglar göra...? Försvinnandet kan ju iof bero på att de har kommit på att det är bättre att hålla till ute i åkern än på min gräsmatta...
Snöflinga
26-06-2007, 18:08
Eller också har någon igelkott käkat upp dem

eller nå'n fågel ... och de äter inte mördarna

Håller

för att du slipper dessa odjur ...
På min kolonilott förekommer mördarsniglarna sedan 1999. De första åren var de väldigt många, sedan gick de tillbaka i antal ngt, men i år vimlar det av dem. Jag tycker mig ha observerat att: Yngre mördarsniglar är smala och smäckra och bruna - mörkbruna när de är aktiva (utsträckta), men när de vilar (ihopdragna) ser man tydliga längsgående ränder på deras ryggar.
Äldre mördarsniglar är ingalunda smäckra. De är inte riktigt lika långa som svarta skogssniglar eller pantersniglar (som är rätt smäckra även som stora), och de har inte längre ngra synbara ränder, utan varierar i färg från nästan klarorange till mörkbruna, så att i af jag inte skulle kunna se skillnad på en mördarsnigel och en skogssnigel. Men mördarsniglar hittar man i stort sett aldrig enstaka ex av - det tycks altid finnas fler i närheten.
De är oerhört glupska och äter allt från kadaver till blommor och blad och tomater och bär. Under de värsta åren åt de upp allt i rabatterna och trädgårdslanden utom palsternackor - men då fanns förstås ännu inte Snigelfritt, det enda som rekommenderades som motmedel var släckt kalk.
Om du har fått in odjuren i din trädgård, vidta åtgärd! Stäm i bäcken!!! Du blir troligen aldrig av med dem alldeles, men lyckas man hålla dem ngrlunda i schack så går de att leva med.
LYCKA TILL!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.