Herr Palm
Jag har nyligen fått ett stort intresse av kisel och undrar lite vad det finns för bra kiselkällor. Åkerfräken låter jättebra men jag har inte lyckats hitta det någonstans i naturen, brännässlor vill jag helst undvika pga den höga kvävehalten och stenmjöl passar bara inte mina behov.

Är det någon som sitter på några bra tips här?

Här är en bra text om kisel, en av dom som fått mej att få upp ögonen för det med. Ta en titt här.
KURT
Fördelen med att ta det från andra växter är ju just att det då också är direkt tillgängligt. Annars bör det finnas gott om det i stenmjöl, men hur tillgängligt det sedan är vet jag inte. Med "rockdust" är ju ett populärt gödningsmedel!
Eva i Västerås
Tydligen finns det i maskbajs!
Dom äter sandpartiklar tillsammans med växtresterna och mineraliserar jorden med sin bajs.
storm
Otroligt intressant jag gogglade på åkerfräken och höllpå att smälla av,mycke kisel,bra mot ödem,kraftiga mensblödningar bra mot reumatism whow,dekokt en näve rävrumpa (som den även kallas)en liter vatten kokas i 15 minuter.Oj oj jag som har avskytt detta ogräs,men nu ska här plockas. yahoo.gif
MariaS
CITAT (Herr Palm @ 18-06-2007, 14:33) *
Jag har nyligen fått ett stort intresse av kisel och undrar lite vad det finns för bra kiselkällor. Åkerfräken låter jättebra men jag har inte lyckats hitta det någonstans i naturen, brännässlor vill jag helst undvika pga den höga kvävehalten och stenmjöl passar bara inte mina behov.

Är det någon som sitter på några bra tips här?

Här är en bra text om kisel, en av dom som fått mej att få upp ögonen för det med. Ta en titt här.

Hur många kvadrat tätväxande åkerfräken vill du skörda? Det är bara att hämta innan roundup-sprutan kommer fram...
Herr Palm
Tack Maria, det ?j?esn?t av dej men tyv? bor jag inte i n?eten av dej alls. Tack till alla er andra som har svarat med, nu ?jag ?u mer sugen p?n maskkompost smile.gif

Har ni n?a fler tips? Kanske till och med n?n i stockholmsomr?t som vill ha hj? med att bli av med ?rfr?n p?in mark? happy.gif

Jo, ledsen att jag försvann i några dagar, jag har varit bortrest.
Sommartorparn
Det borde finnas i kanten bredvid åkrar där du bor.

Hur är det, kan man lägga fräken i komposten eller finns det risk för spridning? Jag har hur mycket som helst, men har kört det till kommunens trädgårdsavfallskontainer eftersom jag inte visste hur det var med spridningen. Kan man använda det som täckning runt buskar i stället för gräsklipp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon