|
Rabatten är i väst-sydvästligt läge med bra dränering. De perenner som redan finns här trivs bra, men jag vill lägga till fler för att få en riktigt lång blomningsperiod. Det är så härligt att komma hem och alltid (nåja, nästan hela året i alla fall) se något som blommar! Vi har bott här i två år och de flesta växterna fanns redan i rabatten.
Stommen är fem stora rejäla vita buskpioner. Här finns även en klätterbenved som det slingrar en Jackmanii i. Här finns också rosor, men dem tar jag inte med i beräkningarna eftersom de antagligen ska flyttas för att bilda en rosenhäck.
Färgerna jag har här är RÖD, VIT OCH BLÅ/LILA. Jag har, förutom klätterbenveden, endast grönt bladverk så något med röda blad är ett välkommet inslag. jag tycker även om limegrönt.
Här är en lista på rabattens växter i blomningsordning. I slutet skriver jag det jag vill lägga till. Om ni ger förslag blir jag glad om ni anger vilken månad blomningen inträffar. Rabatten är allt annat än fuktig. Man skulle snarare kunna säga att den är väldränerad. Sandjord med mycket näring (har aldrig gödslat men både pion och riddarsporre är frodiga och får många blommor).
Just nu är pionerna nästan överblommade och det enda som blommar är riddarsporre och lite rosor förutom de få lavendel jag har, så förslag på juliblommande sorter är också välkommet.
Lökar Bergsklint/förgätmigej/viol Akleja, strandiris Lupin (den ska bort för att den tar över för mycket. Ersätts med jättevallmo, som iofs också tar över men är finare) Pion Ros, riddarsporre, lavendel, jättedaggkåpa (som inte trivs, jag tror rabatten är för torr. HÄR ÄR VI JUST NU I TID Prästkrage Klematis, stormhatt Röd solhatt Höstanemon Skäggbuske
Vad jag vill lägga till: Julros, höstgentiana, höstsilverax, jättevallmo, löjtnants- och fänrikshjärta, vintergrön kaprifol
Som ni ser har jäg väldigt lite rött. Mer rött! Men det får inte vara rosa. Vitt uppskattas mycket.
Vid foten av trappan till huvudingången, på höger sida, har jag två buxbom som ska bli bollklippta och en stor kruka med marguerit och murgröna. Till vänster om trappan ska tillkomma två palmliljor.
kerstin z5-6
18-06-2007, 15:09
Alunrot-de med röd rödsvarta bladverk , stäppsalvia , höstvädd vit och blå , -Gentiana ascleipiadea gentiana som blommar i juli -se bild , viol -viola cornuta minor ,Brunnera macrophylla -vitgrönt bladverk och blå blom , Mertensia tex ostronört -blått bladverk -blå blom , penstemon digitalis "Husker red-rött bladverk vit blom, P digitalis  bladen  Gentianan finns även i vitt  blomma  brudslöja tremastar blomma veronica-massor av former o blomtider
Tack! Och med fina bilder också!
Tar tacksamt emot fler förslag!
Eva i Skåne
18-06-2007, 17:05
Nu vet jag inte hur stor din rabatt är så vissa av mina förslag blir kanske för stort, men det är bara att läsa och gallra bort det som inte passar. Hortensia, stockrosor och höstflox hör till de som jag misstänker inte får plats, kanske samma med astillbe men den finns ju i olika höjder och både röd och vit. blommar i juni-juli, men har blomställningar som kan sitta kvar sen också. Dessutom har den röda gärna rödaktiga stjälkar Vit rudbeckia, blommar ju som din röda dagliljor som finns i många färger och jag har sett härligt mörkröda, blommar väl oftast i juni olika blåklockor, campanulor, som finns i både blått och vitt och olika höjder, vissa av dem blommar om hela sommaren från tidigt i juni Jag har en perenn fuchsia som heter mag Alba, men i ärlighetens namn går den lite i svagt rosa Bollvivor och andra vivor som blommar tidigt, maj
När man funderar över riktigt röda perenner så tar det slut ganska fort i hjärnkontoret, men jag har två. Båda blommar juli-aug, men lobelian även under hösten. Den perenna lobelian. Det är inte de främre röda som är praktsalvia och är en sommarblomma, men de två lite högre som står på sidorna [attachment=4218:Kopia_av...a_hörnan.JPG] Sen är det fingerörten. Min drar lite åt gult i kanterna, men det finns olika sorter, även vit. [attachment=4219:Kopia_av...ingerört.JPG]
Irene_L
18-06-2007, 18:23
Studebtnejlikan är en perenn som blommar med röda blommor. studentnejlika.JPG Röd Studentnejlika, perenn<br />
Tack för tips! Jag blir så inspirerad!
Rabatten är ca femton meter lång. Just nu är den kanske drygt en meter djup, men jag ska öka djupet i en böljande linje och lägga stora sjöstenar som kant.
Perenn lobelia, det var skoj! Jag har bara sett den där sommarblomman, marktäckaren med små blå blommor. Studentnejlika kan säkert ge bra höjd i rabatten.
Hortensia har jag i en annan rabatt, men stockrosor ska jag absolut ha! Jag älskar stockrosor och de flesta gamla hus och gårdar här i Skåne har stockrosor vid väggen, så det känns som en jättebra idé som jag faktiskt hade glömt bort.
Vad gäller liljor har jag precis köpt nio härligt mörkorange "Asiatische hübridlilie" - det stod inget namn på svenska, men det är de där vackra, ganska höga liljorna med lite svarta prickar på som är ganska vanliga. De är jättevackra!
Har haft en (knall)röd astilbe, vet ej det exakta namnet men hittade denna i perennalistan på AoT: Astilbe (Arendsii-gruppen) 'Fanal'. Där är det utmärkt att söka om man är ute efter en speciell färg, läge osv..
Mörkt bladverk och vita blommor ska denna ha: Hjärtklocka, Campanula alliariifolia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|