solipsist
Vårt äppelträd (sommaräpplen) har blivit angripet av larver eller liknande som spinner väv. Vi vet inte vad det är. Vi vill gärna bespruta med något inte alltför miljöfarligt. Trädet är ungt, har en åtta år på nacken max, och är det enda äppelträd vi har och vi vill därför gärna ha kvar det.

Jag har bifogat bilder (klicka på bilderna för att förstora dem).

Råd mottages tacksamt!
Åsa, mälardalen zon 2
Det är någon slags spinnmal inget konstigt sånt här får träd med jämna mellanrum under en livstid så det är inget man måste ta bort trädet för + det funkar inte att spruta med medel. Ofta får man problem något/några år sedan försvinner det precis som det gör för häggen som varit totalt kaläten de senaste åren men nu är det inte så mycket angrepp i år. Trädet grönskar igen även om de skulle åta upp allt (skörden kan dock utebli), ett litet träd kan man plocka bort det mesta på för hand annars kan man minska ner larverna genom att spola trädet med en hård stråle kallvatten från trädgårdsslangen.
solipsist
Tack för svar och tack för tips! Vi ska prova!
Gossen Ruda
Jag tycker det ser ut som äpplevecklare. Först håller larverna till i såna spinnbon men sen sprider dom sig över trädet och förstör frukten. Bort med dom.
solipsist
Nu har vi tagit bort allihopa. Ska man spola av trädet med kallvatten också?
Gossen Ruda
Du kan ju prova men frågan är om det hjälper, jag har ingen erfarenhet av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon