Full version: Varning You Tube
Alba
Expressen varnar för film på You Tube
storm
Jag törs inte gå gå in där längre. nono.gif
Pirum
Japp, fast, det är egentligen inte Youtube som Expressen ska varna för, utan länkar som LÅTSAS gå till Youtube, men egentligen går till ett virusprogram. Youtube är säkert, eller så säkert något på nätet nu kan tänkas vara.

http://www.expressen.se

Kolla in ovanstående länk, den ser ut att gå till Expressen, men går egentligen till Aftonbladet. Helt (eller ganska) harmlöst, men en del gör så för att låtsas länka till seriösa sidor, men egentligen går det till virus-sidor. Nordea råkar ofta ut för falska adresser. Flera webläsare varnar automatiskt för dem.

Ett tips är att hålla muspekaren på länken men inte klicka. Då brukar den RIKTIGA länken synas i webläsarens statusrad.

Den riktigt paranoide klickar inte på länkar, utan kopierar dem först och klistrar själv in dem i ett webläsarfönster - efter att ha tittat så den ser ok ut.
LadyG
Dålig rapportering tycker jag, det är ju inte YouTube som sprider virus eller hotar att "ta över" datorn. Det där kan ju hända på vilken annan websida som helst, till och med aftonbladet om någon annonsör satsade på det.

Kolla länken i Pirums post, ett perfekt exempel på hur lätt det är att blåsa folk.

Biggan_
Tack för det utmärkta tipset Pirum! tummenupp.gif
Alba
Bra tips Pirum.

Cathis
thanks.gif för tipset Pirum. Man är ju alldeles för
dåligt insatt i sådana här saker.
Fizzgigg
Pirum har helt rätt, det gäller att kolla länkar innan man klickar på dem. Tyvärr kan det vara lite klurigare i mailprogram eftersom de inte alltid visar den informationen. Outlook vet jag gör det om man håller muspekaren över länken utan att klicka och Microsoft Mail (nya mailprogrammet som finsn inbyggt i Vista) gör det på samma sätt som i webbläsaren. Däremot vet jag inte hur det är med program som Outlook Express, Thunderbird med flera.

När det gäller länkar på hemsidor är det väldigt enkelt att göra en länk i alla avseenden ser ut att leda till en webbplats men leder till en annan. Ett par rader kod är allt som behövs, sedan kan man skicka iväg folk vart som helst och de upptäcker det inte förrän det är för sent.
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 19-06-2007, 09:59) *
Pirum har helt rätt, det gäller att kolla länkar innan man klickar på dem. Tyvärr kan det vara lite klurigare i mailprogram eftersom de inte alltid visar den informationen. Outlook vet jag gör det om man håller muspekaren över länken utan att klicka och Microsoft Mail (nya mailprogrammet som finsn inbyggt i Vista) gör det på samma sätt som i webbläsaren. Däremot vet jag inte hur det är med program som Outlook Express, Thunderbird med flera.

När det gäller länkar på hemsidor är det väldigt enkelt att göra en länk i alla avseenden ser ut att leda till en webbplats men leder till en annan. Ett par rader kod är allt som behövs, sedan kan man skicak iväg folk vart som helst och de upptäcker det inte förrän det är för sent.

Man ska vara lika vaksam på länkar i mail som på hemsidor, i synnerhet om man inte vet vem mailet kommer ifrån.
Rossi
CITAT (Pirum @ 18-06-2007, 17:49) *
Japp, fast, det är egentligen inte Youtube som Expressen ska varna för, utan länkar som LÅTSAS gå till Youtube, men egentligen går till ett virusprogram. Youtube är säkert, eller så säkert något på nätet nu kan tänkas vara.

http://www.expressen.se

Kolla in ovanstående länk, den ser ut att gå till Expressen, men går egentligen till Aftonbladet. Helt (eller ganska) harmlöst, men en del gör så för att låtsas länka till seriösa sidor, men egentligen går det till virus-sidor. Nordea råkar ofta ut för falska adresser. Flera webläsare varnar automatiskt för dem.

Ett tips är att hålla muspekaren på länken men inte klicka. Då brukar den RIKTIGA länken synas i webläsarens statusrad.

Den riktigt paranoide klickar inte på länkar, utan kopierar dem först och klistrar själv in dem i ett webläsarfönster - efter att ha tittat så den ser ok ut.

Eller högerklicka på länken, klicka på Egenskaper så ser man vilken website länken leder till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon