Blev med änglatrumpet för en månad sedan köpte en stackars vissen pinne för 15 kr och tänkte överlever den så överlever den.
Den har överlevt ser visserligen inte mycket ut för världen än men från att ha varit en pinne med två förskrämda blad i toppen har den nu skjutit skott längs hela pinnen.
Har planterat den i ko på påse och ställt den i solen på altanen.
Vad gör jag nu? Är det bara att gödsla och vänta och se eller skall jag ta bort några skott?
Hur mycket växer den på ett år?
Alla tipps för att få den att må bra mottages tacksamt.
Jag skulle inte ta bort några blad eller toppa den, eller så. Det behöver man inte göra med änglatrumpeter.
Jag skulle bara vänta och gödsla när det behövs (nu vet jag inte hur länge en säck kogödsel håller, eftersom jag ger flytande näring, men...), plantera den i en större kruka först när rötterna har fyllt den första krukan.
Alltså, mycket vatten, mycket näring, mycket sol och värme och trängt om rötterna.
Alexander-VG-zon3
19-06-2007, 00:17
mina har stora krukor ,,däremot krukar jag upp så att växten hinner växa ikapp med rötterna men som vuxna änglar vill dom ha stora krukor med ren kogödsel som jord
Mu i myllan
20-06-2007, 23:53
Glöm inte att den vill ha hyfsat lä också. I min trädgård finns inte mycket lä så bladen tar rejält med stryk. Akta för spinn också. De ser rent löjliga ut med fina blommor och ett fåtal blad i toppen. Förra året blev en ren katastrof efter att jag bett en get vara trädgårdsmästare under semestern. De fick mycket värme och bara vatten kvällen innan vi kom hem (1 vecka). Gissa om spinnkvalsterna bet sig fast. Varken såpa eller spayer hjälpte men de övelevde vintern ändå. Sega är de, Änglatrumpeterna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.