Alexander-VG-zon3
18-06-2007, 18:32
hejsan
vad händer om man planterar ut en Agapanthus på friland ???
jo den trivs som en kung och 3dubblar rotsystemet och dubblar blad massan på bara ett år och några månader
när jag köpte den för 1,5år sen ca
[attachment=4228:växter__26_.JPG]
i dag ,, och har varit en kämpe och klarat allt utan problem och växer jätte bra såå lycklig är jag och så vacker växt
[attachment=4229:trädgård_065.jpg]
har nu planterat en annan blå den store bredvid som ser rufsig ut plus en liten mindre vit en lite bit ifrån .
Elisabeth P
18-06-2007, 18:50
Visst är det den som även kallas afrikas lilja?
Du bor iof sig i betydligt mildare zon än jag gör, men tror du att de skulle kunna funka här ochså? Jag har haft min i kruka hittills, men inte vill den blomma inte
Funderar därför på att sätta den på friland i alla fall...........
Alexander-VG-zon3
18-06-2007, 19:03
är inte så bra på det svenska namnet på den ,, är väl afrikas blå lilja eller afrikas kärleks lilja eller afrikas lilja nåt likande ?? på eng heter den väl lily of the nile .
har du den sorten som vissnar ner på vintern så prova du har ju mer snö som skyddar . i allt om trädgård kunde man läsa om en som hade i zon 3 . och i söderläge med sand-grus jord så har du ju zon 3 så prova du och berätta gärna hur det går för dig .
däremot är den vintergrön på vintern även i låg temp så är den bara härdig i zon 1 . alla mina 3 är inte vintergröna även i +10c vissnar dom . bladen håller ett par lätta frost nätter sen så ser dom ut som kokt spenat och försvinner sen . på våren kommer nytt som dock oftast skadas lite lätt av frost men som du ser den tar ingen skada och blir fin och kompakt jämfört med dom man övervintrar inne är oftast klena i början plus får den på friland starta mycket tidigare ute .
Elisabeth P
18-06-2007, 19:10
Ja, jag har väl inte så mycket att förlora känns det som. En kruka med några enstaka strån är ju inget att hurra för.
Bör man gräva ner den redan nu i så fall, eller vad tror du?
Alexander-VG-zon3
18-06-2007, 19:16
du kan gräva ner den nu . jorden som den vill ha grus-sand jord med inblandning av planterings jord . och söderläge gärna nära en mur eller husvägg dock inte plantera den vid hus dräneringen . skotta över extra snö över den och vattna de två första åren vid torka
Elisabeth P
18-06-2007, 19:20

Jag ska göra som du säger
Alexander-VG-zon3
18-06-2007, 19:45
lycka till med den ,, hoppas den klara sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.