tinnak
Jag skulle vara tacksam om någon vill hjälpa mig att gissa vad det är för buske jag har. Tyvärr har jag ingen bild.
Jag fick en bukett för något år sedan och i den var det några gulgröna lite knorviga kvistar (utan blad) som dekoration. När jag skulle slänga buketten hade kvistarna börjat få rötter och jag planterade dem i en kruka. Där fick de stå hela vintern och på försommaren planterade jag ut dem i trädgården. Där har de nu stått två vintrar och busken är nu ca 70 cm hög. Den har ett ganska sirligt växtsätt. Grenarna är lite knorviga, inte jättemycket, gulgröna utom längst ut på de nyaste skotten där de stöter lite i rött också. Bladen sitter ett och ett, inte mittemot varandra och är ca 1-1,5 cm breda och ca 7 cm långa, spetsiga.
Tacksam för förslag vad det kan vara.
mojan
Ofta används Ormhassel i buketter. De är vackert knorviga. Kan det vara det du har? Jag har också fått rötter på sådana kvistar från buketter.
tinnak
Nej, det är inte ormhassel. Min buske har smala spetsiga blad, ca 6-7 cm långa och grenarna är inte lika knorviga som på en ormhassel.
mojan
Jag ska ta ett foto imorgon på det jag har planterat och trodde var Ormhassel. Jag gjorde som du, tog en kvist från en bukett. Jag har just satt min så jag vet inte om den klarar vintern. Säkert är det någon som känner igen kvistarna. Återkommer!
Boxer
Någon Salix?
tinnak
Jag har faktiskt tänkt att bladen påminner lite om pil. Men vilken sort. Den verkar inte som det tänker bli ett träd av det. Det växer som en buske.
Tesa
Salix helvetica kanske...
Jag fick ett skott från en salix som hette nåt djävulskt och den hade väldigt knorviga noder...men jag är inte helt säker på att det är S. helvetica..men det är det närmaste jag har hittat..(namnet iallafall..)
tinnak
Inte Salix helvetica. Bladen på min buske är friskt gräsgröna och mera långsmala och spetsiga. De är inte det minsta tandade i kanterna heller om det kan hjälpa. Inte ludna.
storm
Jag tänker genast på trollhassel.
Alexander-VG-zon3
CITAT (tinnak @ 18-06-2007, 22:12) *
Inte Salix helvetica. Bladen på min buske är friskt gräsgröna och mera långsmala och spetsiga. De är inte det minsta tandade i kanterna heller om det kan hjälpa. Inte ludna.

är grenarna gröna ??

och som en spiral ?
storm
vad tänker du då flaxx,jag är nyfiken.
tinnak
Det är varken ormhassel eller trollhassel. Bladen är snarast lansettlika, inte tandade i kanterna, inte ludna, friskt gräsgröna på ovansidan och lite blekare grågröna på undersidan. Bladen är något buckliga eller vad man ska säga lite böjda, men inte alls så att de är krulliga. De sitter ett och ett på kvistarna och inte mittemot varandra. Grenarna är gulgröna men stöter även i rött på de spädare grenarna. Grenarna är inte så väldigt krulliga utan snarare lite buckliga fram och tillbaka eller hur jag ska beskriva det.
Alexander-VG-zon3
CITAT (tinnak @ 18-06-2007, 22:38) *
Det är varken ormhassel eller trollhassel. Bladen är snarast lansettlika, inte tandade i kanterna, inte ludna, friskt gräsgröna på ovansidan och lite blekare grågröna på undersidan. Bladen är något buckliga eller vad man ska säga lite böjda, men inte alls så att de är krulliga. De sitter ett och ett på kvistarna och inte mittemot varandra. Grenarna är gulgröna men stöter även i rött på de spädare grenarna. Grenarna är inte så väldigt krulliga utan snarare lite buckliga fram och tillbaka eller hur jag ska beskriva det.

ser bladen ut såhär ??
fast grenarna mer i vinklar typ raka sen åt ett annat håll lite som mer sicksack än bilden ( eller hur det stavas ) typ mitt grenen är rak sen är grenarna som bladen sitter på i rakat sicksack

[attachment=4233:skissat_008.jpg]
Big Gardener
Salix babylonica 'Tortuosa' ??
tinnak
YES!!!
Den måste det vara!.
Men då blir det alltså ett helt träd av det så småningom. Tål att tänka på. Just nu står den mitt i grönskslandet för det var där det var lättast att gräva när den skulle ut. Vad jag har hör av pil är att de har besvärliga rötter.
Hur stor kan man vänta sig att den blir i zon 3-4?
Biggan_
CITAT (Big Gardener @ 19-06-2007, 08:14) *
Salix babylonica 'Tortuosa' ??

Trollpil kallas den på svenska. Vi sågade ner vår förra året för den hade blivit alldeles för stor för vår lilla trädgård, säkert 10-15 meter högt. halva kronan var över hos grannens. Underbart vackert träd med något spiralaktiga hängande grenar. Vårt träd var nog ca 25 år gammalt och vi hade tagit ner det på höjden ett par gånger, dels därför att det gick långt in över grannens tomt och dessutom piskade grenarna hårt på vårt tak och uterum når det blåste. Varje gång vi beskar det så fick det en enorm kraft och växte till sig ohejdat. Det är ett ganska skräpigt träd, så fort det blåste låg det massor med torra grenändar på backen. Jag saknar förstås dom fina dekorationsgrenarna! Grenarna rotar sig lätt, både i vatten och jord. Jag roade mej med att fläta ihop grenar jag rotat i vatten och dom växte samman jättesnyggt.
Visar en äldre bild på trädet när det var som finast. Här är det beskuret säkert två gånger. När vi sågade ner det var det mycket högre än huset. Jag skall kolla senare om jag har fler bilder på det.
[attachment=4244:MIDSOMM2.jpg]
tinnak
Kan det tänkas att det går att behålla den som buske genom beskärning? Om man redan från början tar bort de grenar som blivit några år gamla och på det viset har en buske som aldrig blir ohanterligt stor? Eller är den för växtkraftig för det? Får man samma problem med elaka rötter då som om den får bli ett träd eller anpassar sig rötterna efter storleken på det ovanjordiska?
För den är ju faktiskt ganska fin och jag vill gärna behålla den men vet inte om jag behöver ett träd till.
mojan
[attachment=4248:Växter_005.jpg]Hjälp, ska det bli ett stort träd! w00t.gif Bäst att ta fram yxan direkt. Eller räcker det med secatör? Jag skulle också vilja ha kvar en liten buske. För det är väl samma växt vi har satt ner i jorden, Tinnak?
Big Gardener
Men hallå, det är ju inte så att denna planta blir ett stort träd över en natt, eller hur? Naturligtvis skall man alltid välja rätt träd för rätt plats. Men om man börjar tidigt kan vissa växter naturligtvis formklippas. Trollpilen skulle jag väl inte anse som idealisk för formbeskärning eftersom den då tappar sin karraktäristiska struktur med sitt sirliga växtsätt. Men visst går den att formbeskära, så länge man är beredd att lägga ned den tiden det krävs.

Vill man njuta av ett friväxande träd som blir för stort ska man göra det såm länge det är lagom stort. Därefter kan man naturligtvis ta ner det helt och hållet. Alltför många inser tyvärr aldrig detta utan förstör vackra träd genom hårt och ogenomtänkt beskärning.
tinnak
Mojan: Jepp den är det jag har. Men min verkar växa mer som buske, den har inte fått bara en stam uppåt som det ser ut på din bild.
Big G: Jag tänkte så här, att om den nu fortsätter att växa som den verkar ha börjat, lite busklikt, så kan man kanske göra som t ex med korallkornell etc att man kapar grenar som blivit några år gamla och inte är vackert röda längre så det hela tiden får komma nya som har vacker färg. Min tanke var inte att först låta det växa till ett stamträd och sen börja formklippa. Vad tror du? Jag testar det i alla fall och blir det inte bra så får den flytta till trädhimlen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon