Full version: igelkottar
råse-marie
Vi har en igelkottsfamilj ( mamma med x antal ungar )
Jag har en STOR RISIG lavendel som jag har vägrat klippa och under den har en igelkott byggt ett bo och fått ungar .
Den är precis bredvid vår ytterdörr.
Varje kväll går hon ut och hämtar mer byggmatrial och mat .
Jag har kikat lite och sett åtminstonde 2 ungar men vill inte störa för mycket.

Är det någon som vet hur lång tid det tar innan barnen lämnar boet ?
Jag har försökt att gogla men inte hittat någon bra sida.

Varje år har vi igelkottar som kommer men det är första året ( vad jag vet ) som dom boar här.

Skrattade när jag kollade ner i boet så har hon hittat en handuk och en näsduk ( som blåst ner från tvättlinana som hon bäddat och byggt med . giggle.gif
Lars-Olof Arvids
Vad roligt att ha ett igelkottbo med ungar precis vid ytterdörren! wub.gif
Ungarna stannar i boet i tre veckor och följer sedan mamman i några veckor till.

Olle
Gossen Ruda
Jag hade en gång en igelkottsfamilj i mitt garage/carport. Ingen bra plats för dom skitade ner ordentligt, för att inte tala om alla urätna snigelskal jag hittade. Numera är det stängt för kottarna men dom verkar inte finnas här mer ändå.
råse-marie
Nu har jag bilder på dom små som blivit ganska stora på ett par veckor
Björken
Åh vilken härlig bild på detta vårt underbara djur.
Det är mång år sedan nu som jag hade igelkottar som byggde bo hos mig.

Men jag minns från min barndom en igelkott som gick i ide inne i vår ladugård hos djuren. Synd att säga att han gick i ide för han kom fram varje kväll när mor hade handmjölkat våra två kossor och skulle ha en skvätt mjölk. Han/hon drack långsamt och schäfern som alltid var med mor i ladugården ville ju också ha en skvätt mjölk fick snällt sitta där och vänta på sin tur. Hon hade testat någon gång att puffa till igelkotten för att den skulle skynda sig. Men vis av erfarenheten från den gången så gjorde hon inte om det mera.
olgak
Vilken lycka råse-marie smile.gif! Blir glad bara av att tänka på det! Här har vi lite igelkottar av och till, men ungar har jag inte sett till. De skulle gärna få vara här mera!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon