Har läst att man skall gallra äpplen som växer för tätt för att minska risken för skador, sjukdomar mm
När skall detta ske? Mina kart är något mindre än golfbollar just nu.
Visst kan man beskära skott som spjutar iväg nu på sommaren oxå?
(Har lånat ut mina braiga böcker där jag läser annars... så därför frågar jag er )
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2003, 16:39
Du kan börja gallra nu om du vill och sedan kan du göra flera gallningar längre fram ifall det behövs. Det brukar rekommenderas att det ska gå en knytnäve mellan frukterna. Fruktodlarna gallrar ofta redan i blomstadiet genom att spruta med lite frätande vätska så att ståndare och pistiller förstörs, alla blommor slår inte ut samtidigt så det är bara endel som träffas av vätskan.
Fruktträd brukar gå bra att klippa i under JAS (Juli-sept).
Tommy
02-07-2003, 07:47
Tack för svar!
Järfälla
02-07-2003, 22:14
Läste just i en artikel av Sylvia att man skulle glesa till 2 fingrar mellan plommonkart och 3 fingrar för äpple med flera.
Cilla
03-07-2003, 00:22
Det här med kartgallring är lite olika det. Gemensamt för all kartgallring är att man med den förhindrar monlilian att sprida sig i frukten - svampen som bildar vita svampkuddar och gör att frukten ruttnar och sedan hänger kvar i trädet hela vintern (om man inte tar bort dem).
Vissa plommonsorter som Viktoria måste man kartgallra för att grenarna inte ska bli alltför nedtyngda och fläkas - iallafall om man inte stöttat grenarna.
Vissa äppelsorter är känsliga för monilia och de behöver fler fingrar emellan än de sorter som inte är så känsliga. Oranie är ett äpple som lätt får monilia medan många senare sorter och vintersorter sällan får det, även om äpplena hänger tätt.
Vissa äppelsorter behöver också få ordentligt med sol för att bli vackra (t ex röda) och söta. Jag tycker att Gravensteiner är en sådan sort. Andra smakar gott och blir jämna i färgen också som halvskuggade.
När man lär sig egenskaperna hos de fruktträd man har kan man gallra med lite större finess än att alla frukter ska ha si eller så många fingrar eller knytnävar mellan sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.