|
råse-marie
19-06-2007, 05:45
Idag ska jag priva att gjuta av ett rabarberblad i betong . Någon som har något bra tips innan jag sätter igång
Inga bra tips, men berätta gärna hur du har gjort så får jag testa sen Lycka till!
Låt det inte torka för länge innan du tar bort bladet för då fastnar det... Jag testade bara hastigt och lustigt en dag när vi hade en slatt cement över efter en gjutning...sen glömde jag bort dem ett par dar och då satt bladen som berget..
kerstin z5-6
19-06-2007, 10:40
fast bladet kan tas bort med vatten -högtryckstvätt -men då måste det vara ordentligt torrt 2v minst Glöm inte att armera bladet med hösnät eller liknande annars blir kanterna så sköra Lycka till
Lisbeth zon2
19-06-2007, 13:01
Kul, man måste väl olja rabarberbladet innan. Du visar väl bilder sedan.
råse-marie
19-06-2007, 16:05
Ja nu blev jag tveksam ..... vi ska ju åka bort imorgon så jag får prova när vi är hemma igen . Självklart kommmer det bild
Hej! Vad jag har läst mig till (inte fått tummen ur å provat än) är att man låter rabarberbladet sitta kvar, tillslut torkar det bort av sigsjälvt! Sedan är det tydligen även viktigt att man vattnar betongen regelbundet under "torktiden" så att den inte bränner för fort...
kerstin z5-6
20-06-2007, 15:12
ja det är antigen det eller olja bladet
Zoyas matte
21-06-2007, 19:40
Spännande. har själv gjort ett (som jag inte blev nöjd med)-. Jag vattnade det var dag och tog bort bladet på andra dagen. Oljade inte bladet. Hade heller inget hönsnät inuti. Allt gick bra. Ska du ha det kupat eller platt? Det finns en jättebra instruktion här (PDF): http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/Betongfat.pdfDet är lätt att det blir fult och klent vid skaftfästet (det var där mitt blev misslyckat.) och deras tips är att vid den "glipan" lägga en bit av ett annat rabarberblad. Lycka till. Glöm inte skicka bild.
råse-marie
24-06-2007, 12:28
Nu har jag gjutit men är tveksam om det blev bra ...... Men vi får väl se man måste ju prova annars är det bara att testa igen
råse-marie
26-06-2007, 04:35
Nu är bladet klart och jag är jättenöjd . har en fundering om någon vet ..... Är det OK att fatet står ute året om eller ska man behandla med något ? Vet inte hur jag gör för att då med bilden här ?????
CITAT (råse-marie @ 26-06-2007, 05:35)  Nu är bladet klart och jag är jättenöjd . har en fundering om någon vet ..... Är det OK att fatet står ute året om eller ska man behandla med något ? Vet inte hur jag gör för att då med bilden här ????? Jag har haft mina fat ute året runt utan några som helst problem. Nu vet jag inte hur du gjort ditt fat eller hur ni andra gjort, men så här gjorde jag...............Gjorde en kulle av fuktig sand som jag lade rabarberbladet över. Därefter lade jag plastfolie över rabarberbladet och därefter "murbruket". Vattnade noga i några dagar innan jag lossade det hela från sandhögen. Det blev helt okej  . OBS! Man ska naturligtvis inte börja vattna direkt då murbruket fortfarande är blött...........då kan det ju hända att det flyter iväg Om du vill lägga in en bild direkt från din dator råse-marie, klickar du på Bläddra under svarsrutan, när du finner bilden du vill ha, trycker du på Ladda upp och därefter klickar du på Hantera uppskickade filer. Lycka till
Marlene z v
26-06-2007, 07:51
CITAT (råse-marie @ 26-06-2007, 04:35)  Nu är bladet klart och jag är jättenöjd . har en fundering om någon vet ..... Är det OK att fatet står ute året om eller ska man behandla med något ? Vet inte hur jag gör för att då med bilden här ????? Jag har tittat i ditt album på din gjutning och jag säger jätte snyggt.
stennie
26-06-2007, 08:38
Förstår att du blev nöjd, jättefin ju!!!
Åh det är ju jättefint, nu vill ju jag med göra ett! Undrar om jag får med mig gubben på stan idag å köpa betong...
Så läckert det blev! Och stort. Ganska tungt, antar jag? - Grattis till ett gott jobb!
Zoyas matte
26-06-2007, 21:54
Verkligen jättefint. Om det är av betong du gjort det (vilket jag antar)så fryser det inte sönder på vintern, och ska ej behandlas med något.
Jättefint!  Jättefint i kanter och bladfäste och alltihop. Jag gjöt också rabarberblad för några år sen, ett stort och några lite mindre. Blev väl i stort sett nöjd, förutom med en sak. Dom håller ju inte vatten  det rinner bara rakt igenom och töms på några timmar. Det största står nu på altanen fyllt med fina runda stenar i stället. Dom små målade jag, ett rött och ett blått, och då kan jag ha vatten i men det var ju betonggrå fågelbad jag ville ha.
råse-marie
27-06-2007, 06:01
CITAT (Berith @ 27-06-2007, 06:45)  Jättefint!  Jättefint i kanter och bladfäste och alltihop. Jag gjöt också rabarberblad för några år sen, ett stort och några lite mindre. Blev väl i stort sett nöjd, förutom med en sak. Dom håller ju inte vatten  det rinner bara rakt igenom och töms på några timmar. Det största står nu på altanen fyllt med fina runda stenar i stället. Dom små målade jag, ett rött och ett blått, och då kan jag ha vatten i men det var ju betonggrå fågelbad jag ville ha. men om du lackar fatet kanske det håller vattnet bättre och behåller färgen ? Jag håller på att bygga en liten damm ( av en murarhink ) bild kommer ...... om det blir bra annars kommer det väl iallfall jag gjorde ett till fat igår som också blev bra , få se hur det ska placeras i trädgården
Jaa nån slags lack kanske funkar.
CITAT (Zoyas matte @ 26-06-2007, 22:54)  Verkligen jättefint. Om det är av betong du gjort det (vilket jag antar)så fryser det inte sönder på vintern, och ska ej behandlas med något. Inte riktigt sant.. Det hänger på vilken kvalitét som betongen är.. Om man har vanlig "bondbetong" utomhus över vintern, så fryser den sönder om det finns fukt i betongen. (Fryssprängning orsakad av expanderande vatten..) Om man däremot har gjutit med frostresistent eller hellre frystestad betong så klarar den sej, därför att den sortens betong hav ett medel i sej som ger en förhöjd lufthalt. Medlet ger små, små luftbubblor med små kapillärrör emellan, som kan ta upp expansionen av vattnet. Å andra sidan så är det kul att gjuta i betong, så om det fryser sönder så kan man ju göra det igen..
Blomstertanten
27-06-2007, 09:10
 Mitt fågelbad har stått ute nu i 2 vintrar utan problem. Jag gjöt det i frosttålig betong för att slippa släpa ut och in på det, det är ganska stort och tungt.
CITAT (Blomstertanten @ 27-06-2007, 10:10)   Mitt fågelbad har stått ute nu i 2 vintrar utan problem. Jag gjöt det i frosttålig betong för att slippa släpa ut och in på det, det är ganska stort och tungt. Hur fint som helst!! Precis min poäng.. Har man inte gjutit i frostbeständig betong får man bära.. Betong väger ca: 2,3 gånger volymen. Det vill säga, 1 liter väger ca: 2,3 kg.
Nu har jag också provat gjuta. Ett tips till er som ännu inte ”kommit till skott”! Gör inte sandkullen som man ska lägga bladet på för hög…….Det gjorde jag!  Åsså ska man nog sluta med betongen en liten bit innanför rabarberbladet, det blir nog lättare att få till snygga kanter då. Resultatet blev mer likt en dopfunt än ett fågelbad  . Mången skämtsam kommentar om att det behövs varningsskylt för djupt vatten, behov av en liten livräddningskrans till småfåglarna eller om badet främst är riktat till vadarfåglar har jag tvingats lysna till  . Nåväl, med lite grus i botten och "bottenklacken" nergrävd i marken så blev det inte så tokigt.  Dessutom är det vattentätt! Det får duga...... Nästa år så blir det ett nytt försök och då vet jag i alla hur man inte ska göra Klotet var inte lätt att få runt. Jag tog en plastboll som jag skar toppen av och sedan fyllde med betong. Jag hade gjort en form av sand där bollen vilade…….men det gick ändå inte bra! Jag tror att det var när betongen skulle skakas/packas ner i bollen det gick åt pipan.  Klotet är definitivt inte runt så därför fick det stå en sköldpadda och ”dölja” värsta skavankerna men......... ytan på klotet blev i alla fall fin. [attachment=5331:Sylarna_...__Large_.jpg] /Anki
Snöflinga
20-07-2007, 17:54
CITAT (Blomstertanten @ 27-06-2007, 10:10)   Mitt fågelbad har stått ute nu i 2 vintrar utan problem. Jag gjöt det i frosttålig betong för att slippa släpa ut och in på det, det är ganska stort och tungt. Hur har du behandlat det sedan för att få det vattentätt  Mitt obehanlade löv rinner vattnet rakt igenom så jag planterade fetknopp i ... Nästan ingen jord alls utan bara småsten runt, blev fint det också, fast jag ville ju ha fågelbad förståss  Ditt var jättefint
Mitt är obehandlat och vattentätt. Men jag la på ordentligt med betong precis där skaftet skulle sitta.
*Ulrica*
20-07-2007, 21:35
Vad fint det blir! Blir sugen på att gjuta själv! Det finns olika tillsatsmedel till betong och cement som gör dem både frosttåligare och vattentäta. Här är två exempel: Vattentät - Sika 1Frostskydd - Sika 3
sqrulan
21-07-2007, 10:23
Jag gjorde också ett rabarber blad i betong och det är vattentätt,men på vintern ställer jag det i mitt kall växthus.
Här kommer en bild:
mizingen
23-07-2007, 10:45
Hej! Jag gjorde också "rabarberblad" här om dagen för första gången. Jag la en sandhög och bladet över sedan betong och klädde sedan in det i plast, lät det torka två dagar och pillade bort bladet. Jag läste att man skulle lasera betongen för att det inte skulle släppa igenom vatten. Har inte testat ännu! /Mia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|