Full version: Stoor (bål?)geting
humla
Hittade denna stoora dovt surrande geting på altanen. Det är svårt att uppskatta hur stor den var när man inte vågar gå riktigt nära wink.gif Men den var nog den största jag sett. Är det någon som vet vad det är för sort?

MVH/Elin

KURT
Ja det är nog en bålgeting. Förmodligen letar den efter murken ved som den kan tugga till pappersmassa för att bygga bo med.

http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/j...6e48000593.html
http://www.sef.nu/landskapsinsekter/crabro.htm
skogstroll
vi har massa bålgetingar men de är rätt harmlösa och långsamma, och förhoppningsvis käkar de upp lite ohyra rolleyes.gif
Gossen Ruda
Bålgetingen har varit sällsynt tidigare och förekommit mest utefter Östersjökusten men har spridit sig på sista tiden. Förra året kom flera rapporter här från Västkusten.
Blomstertanten
Här har vi mycket bålgetingar. De har några år i rad nu börjat bygga bon på min balkong !!! Inte så kul, eftersom jag är superallergisk mot getingstick,men som tur är har de kommit fram till att det inte var så bra här så det har bara blivit början till pyttesmå bon. Då är de vanliga getingarna värre för de är ju mer agressiva och de har minsan bestämt att taket på min balkong är utmärkt boplats !!!
Har hört lite delade meningar om bålgetingens stick , en del säger att det är som ett stick från vanliga getingar och andra säger att det är jämförbart med huggormsbett. Någon som vet ?
Tobb
Jag tycker också de ser ut som bålisar, Har några här hemma också yes.gif
Men inte lyckas få några bra bilder på dem ännu.
amaira
Här ser jag en och annan ofta. Älskar dem! Känner igen dem på det vackert ljusbruna huvudet - om nu inte storleken övertygar. Tycker de har så underbart vacker och harmonisk färgskala, till skillnad från "de vanliga" getingarna, som jag förstås också tycker är vackra. wub.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon