Full version: Köra bil i England
Bee
Igår såg jag på Packat o Klart en tjej som hyrde bil och åkte runt i England för att titta på olika trädgårdar. Så har jag också velat göra i många år men min man är inte förtjust i iden med vänsterkörning.

Är det någon här som har erfarenhet av att köra bil i England? Är det väldigt svårt? Jag vill så gärna åka över med RyanAir och sen hyra en liten bil några dagar och åka runt på landet.
Maria S
Jag har kört bil i England, eller rättare sagt Wales. I exakt 30 minuter, sen ställde jag bilen och vägrade. Att hålla sig på vänster sida vägen var busenkelt. Att ha växelspaken i vänsterhand istället för höger vande man sig vid efter ett litet tag, fast det var lite småtrixigt. Att hålla koll på vänsterregeln (istället för högerregel) och rondellkörning var det som tog knäcken på mig. Mina ryggmärgsreflexer från högertrafik tog överhanden och jag fattade tillslut inte alls vem som hade företräde vart, slutade med att jag i princip ställde bilen still så fort jag såg en annan bil av risk att krocka, och då började ju alla som var bakom att tuta istället. Inte kul.

Fast det var ju jag det, som har lokalsinne som ett kylskåp och kör vilse rätt ofta i Sverige också. Någon snäppet mer begåvad person fixar det säkert bättre.
Ewa L
Jag har kört både i England, Cypern och Irland.

Enda egentliga "problemet" var att jag drog igång vindrutetorkarna varje gång jag skulle svänga.

Jag tror den största risken är när man tror man börjar bli van alternativt om man är det minsta oskärpt pga trötthet etc.
Bee
Tack för era svar. Jaha, så alla spakar o instrument sitter tvärtom på en engelsk bil! Hoppsan!

Fast jag tror jag skall försöka övertala maken ändå... smile.gif Vi får väl se till att köra utvilade, mätta och på allmänt gott humör. Samt undvika London och andra större ställen med mycket trafik.

Ooooo, jag vill, jag vill, jag vill åka dit!
Pjater
Jag skulle inte vågat, har ingen kordination med vänster handen så jag hade säkert kört sönder växellådan i stället, hehe
Bee
Växelspaken skall nog gå bra eftersom jag är vänsterhänt smile.gif Men det där med vindrutetorkare och blinkers.... hm, verkar knepigt. Man blinkar alltså med höger spak och sätter igång torkarna med vänster? Den blir inte lätt.
Ewa L
På Cypern minns jag faktiskt inte om jag gjorde det misstaget. Men både i England och Irland körde jag Volvo, och de hade definitivt omkastat.

Det roligaste misstaget var en gång när det blev kö framför och en trafikpolis gick från bil till bil för att säga något. Jag insåg med panik att jag inte hittade knapparna till de elektriska fönsterhissarna (hade precis hämtat ut bilen).
Letade frenetiskt och när hon kom fram till mig reste jag mig istället och körde huvudet upp genom den öppna takluckan. Fick min information och ett asgarv ifrån henne.

Först flera minuter senare insåg jag: Varför i hela friden öppnade jag inte helt enkelt bildörren?? whistling.gif
Kajsa i Arvika
Tycker definitivt att du ska ta chansen! Det finns massor av underbara småvägar att utforska och man kommer nära den sköna brittiska naturen.. wub.gif

Tyckte att man vande sig rätt fort med spakar och sånt, hyr en automat så slipper du det extra bekymret med växelspaken.. Lycka till!! yes.gif

Inte lätt att hålla reda på alla knappar Ewa L!!! a0a.gif Det var väl i alla fall tur att takluckan var öppen innan du stoppade upp huvudet genom den!!! 000.gif
catlady
Har förstått att det kan vara lättare för vissa att köra "vanliga" vänsterstyrda bilar även i vänstertrafik, även om man har lite sämre uppsikt. Om man märker att man inte får grepp om en högerstyrd bil så kan man kanske försöka hitta en vänsterstyrd på en biluthyrningsfirma någonstans?
aldo
CITAT (Bee @ 19-06-2007, 10:36) *
Igår såg jag på Packat o Klart en tjej som hyrde bil och åkte runt i England för att titta på olika trädgårdar. Så har jag också velat göra i många år men min man är inte förtjust i iden med vänsterkörning.

Är det någon här som har erfarenhet av att köra bil i England? Är det väldigt svårt? Jag vill så gärna åka över med RyanAir och sen hyra en liten bil några dagar och åka runt på landet.

Gör det ....Englands alla småvägar + byar +alla trevliga människor ,som tycker om oss ,som pratar deras språk flirting.gif

God Pub-mat + B&B .........säger bara " Go for it ..." . yahoo.gif
Gloriana
Högerstyrd bil? Ingen match alls, jag har kört lantbrevbärarbilar och det är ingen konst. Köra på fel sida av vägen? Aldrig i livet!!! När vi var i Skottland förra sommaren körde min man. Jag hade bara gjort det om det gällde livet. Men åk dit för sjutton! England, Skottland eller Wales - alla ställen underbara (mest Skottland tummenupp.gif ).
caprifol
Vi kör bil en gång per år i England och det är med blandade känslor - för mig.
Det är underbart vackert på landsbygden och man får så klart se massor, men det är lite läskigt också av och till. Värst - tycker jag - är RONDELLERNA! Och det vimlar av dem - allt från jätterondellerna utanför London till pytte, pyttesmå på landsbygden (åtminstone i Hampshire där vi håller till).
Det blir så fruktansvärt avigt. Till det kommer ju att trafiken är så mycket tätare och intensivare än i lugna Sverige.
Men - jag vill inte avråda för det är så oerhört charmigt, vackert, blomstrande m m. (Kom själv hem för ett par veckor sedan).

caprifol
Chamomille
CITAT (Ewa L @ 19-06-2007, 11:43) *
Jag har kört både i England, Cypern och Irland.

Enda egentliga "problemet" var att jag drog igång vindrutetorkarna varje gång jag skulle svänga.

Jag tror den största risken är när man tror man börjar bli van alternativt om man är det minsta oskärpt pga trötthet etc.

rotfl.gif
Gud va roligt... Ett gott skratt på morgonen..

CITAT (Ewa L @ 20-06-2007, 07:42) *
På Cypern minns jag faktiskt inte om jag gjorde det misstaget. Men både i England och Irland körde jag Volvo, och de hade definitivt omkastat.

Det roligaste misstaget var en gång när det blev kö framför och en trafikpolis gick från bil till bil för att säga något. Jag insåg med panik att jag inte hittade knapparna till de elektriska fönsterhissarna (hade precis hämtat ut bilen).
Letade frenetiskt och när hon kom fram till mig reste jag mig istället och körde huvudet upp genom den öppna takluckan. Fick min information och ett asgarv ifrån henne.

Först flera minuter senare insåg jag: Varför i hela friden öppnade jag inte helt enkelt bildörren?? whistling.gif

rotfl.gif Kul!!! haha
Chamomille
CITAT (Bee @ 19-06-2007, 10:36) *

Faktum för mig var att det var svårare när jag kom hem (från vart det nu var). För då körde jag på vanster sida.. Ups..
Det kommer att gå bra för dig, så svårt är det inte (tycker jag) ta de lugnt bara, man "faller in" i det... Lycka till!!
pleximaster
På vår bröllopsresa tog båten över från Göteborg till England med vår egen bil. Vi bodde på herrgårdar och slott som hyrde ut rum och gjorde avstickare till vakra trädgårdar och sevärdheter. Det är att rekommendera. Det enda jag tyckte var bökigt var i rondellerna (finns många) men man lär sig snabbt. Deras vägnär är inte som i Sverige, mycket sämre trots 10 gånger mer trafik. Men folk kör inte så hetsigt och aggresivt som här hemma. Här är det som så att alla tycker att de har företräde, där visas mer hänsyn tycker jag.

Klart Ni ska åka!

mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon