Full version: Fler häckfrågor
Monica J
Hej!
Jag vill gärna ha lite kommentarer om för- och nackdelar med dessa olika häckväxter. Var tidigare inne på hagtorn men börjar vela...

Vad tycker ni om häckoxbär, måbär, liguster och hagtorn? Det ska vara en klippt häck, ca 1,5 m hög. Vilken sort växer snabbt/långsamt? Blommar? Vacker höstfärg? Härdig mot sjukdomar? Någon sort som är bättre än den andra?

Tacksam för alla tips!
Monica i Stockholm
Eva Swahn
min erfarenhet av oxbär:

Den jag har är lite mer än 20 år gammal. Den tillhör den generation som är tålig. De nyare generationerna är inte tåliga. Växtfirmor har varit och plockat bär av min häck för att åter få växtdugligt material.

Min oxbärshäck får väldigt lätt spinn. Angreppen blir så alllvarliga att jag nu klipper bort skadade delar. Förra sommaren sprutade aggressivt med vattenslangen varje kväll för att förhindra spinn, det har inte blivit av i år. J

Jag har också haft rödprickssjuka - eller vad det heter. Orangefärgade små utslag på stammar - företrädesvis på gamla delar. Detta är så smittsamt att borttagna delar inte får slängas i komposten utan ska brännas eller slängas i vanliga sopor.

Om man önskar en häck med jämna, täta sidor ska man inte välja oxbär. Den är så "grovvuxen" att den inte blir riktigt "rak". Måste man av någon anledning ta bort någon kvist blir det ett stort hål. Den har en tendens att bli väldigt bred. Basen växer som en vinbärsbuske. Rötterna sprider sig som ormar, både på ytan och neråt och det är joxigt att plantera annat i närheten av häcken för alla rötternas skull. Jag har haft svårt att flytta gamla häckplantor till att fylla ut hål i häcken, de vill inte ta sig så frejdigt som jag hade önskat.

Jag klipper min med vanlig häcksax och ofta för att uppmuntra buskigheten. Det har häcken blivit vackrare av. Jag har en häcklängd mot söder som inte alls vill växa i höjd, här har jag kapitulerat och formar den övre häckytan att bli "vågig", dvs att den får ett mera organiskt utseende och följer buskarnas form.

Fördelar då? Ja, bladen är vackert blanka och gröna. I år har jag massor av blommor som luktar gott och drar till sig bin - vilket jag tycker är trevligt. Den blir mycket vacker på hösten med orange-gula-röda blad och svarta bär - som fåglarna gillar. Den tar sig lätt i så motto att den reparerar gärna med nya blad och kvistar.

Jag skulle aldrig skaffa oxbär som häck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon