Min Bonica 82 som står i ena hörnet av den nya rabatten planterades på exakt samma sätt som de andra rosorna. Men den växer väldigt dåligt! Det kommer många nya blad, till och med två knoppar, men dom är yttepyttesmå. Minimini. Den ser frisk ut och får samma skötsel som dom andra och DOM växer och frodas. Mary Rose som står intill tex är helt underbar och har flera vackra blommor nu! Rosa Mundi tjurade länge men kommer finfint nu och har knoppar i normal storlek.
Så vad är det för fel på Bonican? Har jag köpt ngn sorts "bonsai-Bonica"?
Är det myror under, vid stammen, stora rötter som går under, någon sjukdom på rosen i alla fall ? För torrt ? Eller bara ett knepigt exemplar, ibland vill dom inte och man fattar inte varför, den blir annars stor och kraftig om den är okey.
Jag planterade en Bonica 82 för två veckor sedan och den har redan vuxit rejält. Framförallt blommar den massor.
Du får nog precis som Kajsa skriver leta efter en orsak, för det borde finnas.
Rabatten är nygrävd och det är samma jord överallt (mest rosjord). Det fanns gamla rötter men dom fick vi ta bort. Jag följde råden här och la en näve benmjöl i botten på planteringsgropen. Som sagt, både Mary Rose och Rosa Mundi står i närheten (60-70 cm mellan dom) och dom mår finfint. Det är inte torrare där Bonican står och det finns inte fler myror eller något annat som jag kan se med blotta ögat.
Det är kanske bara en knepig planta. Kan jag kontakta Rångedala och klaga kanske? Det finns väl garantier även på perenna växter?
Ett dåligt exemplar, den kan du säkert byta. Bonica är en underbar ros och aldrig fryser den bort här zon 3-4.
Nu vet jag vad är för fel på min Bonica 82. - Det är en BONICA! Punkt. Inga siffror. Bara Bonica.
Och Bonica är -till skillnad från B82 - en miniros, blir under gynnsamma omständigheter 50 cm hög.
Den köptes som B82, på kvittot står det så. Men på lappen som var runt växten står det bara B!!! Och höjden går inte att se för texten är förskjuten!!
Jag har alltså en miniros!!!
Nåja, den är frisk och växer som en miniros skall. Och idag såg jag ännu fler knoppar. Jo, dom går att se utan förstoringsglas. Jag hämtar mig väl vad det lider. Den får vara kvar över sommaren men till hösten - ja då skall min pappa få en ros att ha vid sommarstugan

Och jag skall ägna mig åt att fundera över om inte Winchester Cathedral skulle passa bredvid Mary Rose. Dom är ju släkt.
Så det kan bli!
Kanske, men jag har aldrig sett den rosen till försäljning, den första rosen från 1958 ? Det står ofta bara Bonica på rosen men man får den från -82.
AnnammA
23-06-2007, 11:42
Alltså, jag är också osäker på vilken av våra 2 Bonicor som är en 82:a. Vi planterade en Bonica(utan siffra på lappen) i början av 90-talet, när vi precis blivit med hus&trädgård.Rosen har marcipanliknande rosa rosor, men doftar inte; växer utbrett och lever fortfarande kvar i all välmening i vår rabatt. Sedan, för något år sedan, råkade jag på en; enligt etiketten; "Bonica 82", och själv tyckte jag absolut inte att den såg ut som den äldre Bonican, och jag tyckte inte heller att den stämde riktigt med bilder jag sett på "Bonica 82"...
Den yngre varianten(med 82, som tillägg) har frusit ned mycket i år, så jag kan inte visa någon bild än på den gren som blivit kvar, men jag ska fotografera min äldre variant när tillfälle ges.
Hälsn
AnnA
AnnammA
24-06-2007, 23:52
CITAT (AnnammA @ 23-06-2007, 12:42)

Alltså, jag är också osäker på vilken av våra 2 Bonicor som är en 82:a. Vi planterade en Bonica(utan siffra på lappen) i början av 90-talet, när vi precis blivit med hus&trädgård.Rosen har marcipanliknande rosa rosor, men doftar inte; växer utbrett och lever fortfarande kvar i all välmening i vår rabatt. Sedan, för något år sedan, råkade jag på en; enligt etiketten; "Bonica 82", och själv tyckte jag absolut inte att den såg ut som den äldre Bonican, och jag tyckte inte heller att den stämde riktigt med bilder jag sett på "Bonica 82"...
Den yngre varianten(med 82, som tillägg) har frusit ned mycket i år, så jag kan inte visa någon bild än på den gren som blivit kvar, men jag ska fotografera min äldre variant när tillfälle ges.
Hälsn
AnnA
Här är bilder på min "äldre" variant:
Bonica.JPG
Bonica2.JPG Hälsn
AnnA
Din beskrivning och bilder stämmer precis med min Bonica 82.
AnnaMa, så vacker din ros är! Min lilla växt är ca 25 cm hög och den har flera yttepyttesmå knoppar.
Tror jag skall ringa till Rångedala och prata med dom. På deras sajt finns nu bara Bonica. Blir som högst 50cm. Jag läste någonstans att det är en rejäl skillnad mellan de båda sorterna och den du har Anna, verkar ju vara en större variant.
Nu har jag pratat med en trevlig o informativ herre på Rångedala. Så som jag beskrev problemet så är det nog så att jag har gett Bonican för mycket näring! Han frågade tex om bladen var mörka - och ja, dom är mörkgröna, mycket mer än mina andra rosor. Det var tydligen ett av tecknen på övernäring. Och jag som tänkte att nu skall växterna få de bästa förutsättningarna jag kan ge dom: Benmjöl i gropen, sen fylla på med rosjord och kogödsel och sen mängder med vatten. Det blev tydligen för mycket av det goda.
Sen kan det tänkas vara lite dåligt med dräneringen runt just Bonican (den står i ena hörnet av rabatten och jag minns att armarna höll på att gå av när vi grävde). Om jag är väldigt försiktig kan jag lyfta upp plantan lite, det kan hjälpa den.
Skillnaden mellan Bonica och Bonica 82, storlek tex, ville han inte riktigt diskutera. Det som säljs är B82 men det står bara B på etiketten. Med andra ord, precis som du sa Kajsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.