Full version: Sjukt plommonträd
Nanna
Jag har ärvt ett plommonträd (stod på tomten när vi köpte huset). Förra året när plommonen kom så såg det ut på dem som om de ruttnat. Hoppades på att det var något tillfälligt.
Men icke... Nu när trädet har fått blad i år så är bladen brunprickiga och ser inte alls friska ut. Förmodligen kommer plommonen bli dåliga i år med. sad.gif
Hjälp! Finns det något man kan göra åt det??
Åsa, mälardalen zon 2
I år är det mycket svampsjukdom på plommon och i stort sett alla plommonträd har fläckiga blad, så är livet, vissa år är det mera gynnsamt för angripare än andra, nästa år lär bli bättre. Det finns nog inget man kan göra åt det i år mer än att kratta upp de nedfallna löven på hösten.

Mögliga plommon brukar vara fruktmögel, vissa sorter är mer mottagliga än andra. För att minska ner detta brukar man kartgallra, det ska gå ca en knytnäve mellan fukterna samt man måste plocka bort angripna frukter så snabbt som möjligt. Fruktmögel går även på äpple och päron.

Har tyvärr ingen plommonbild men eftersom jag har äpplet Alice som är mycket mottaglig för fruktmögel har jag en äppelbild.

Bitta98
Finns en tråd lite längre ner som handlar om sjuka träd "problem med plommonträd"
Nanna
Tack Åsa. Verkar som det kan vara det. Plommonen liknar det där äpplet lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon