Hej!
Jag har en vinranka på balkongen (inglasad) som är frösådd och några år gammal. Den brukar klänga i taket men får ännu ingen frukt. Men jag har den mest för de vackra bladens skull. Men i år ser bladen genast dassiga ut, men dammiga fläckar som verkar göra bladet tunt och skört, en del blad har skrumpnat ihop. Är det den tidiga värmen? Mjöldagg? Någon som känner igen problemet? Kan jag kapa de grenar som ser värst ut, eller är hela plantan angripen av något som ej går att göra något åt?
Mvh Inka
RibesRubusVitis
19-06-2007, 18:01
Mjöldagg brukar kunna bekämpas med bakpulver, bikarbonat, Atamon eller något så enkelt som vanlig mjölk (en del mjölk i nio delar vatten). Googla på t ex
mjöldagg mjölk
meldug mælk
mildew milk
Mehltau Milch
Ja, det kan nog vara mjöldagg. Men törs man skära kraftigt i en vinranka så här års?
/Inka
RibesRubusVitis
19-06-2007, 21:37
Allt som är grönt och oförvedat går att skära i närsomhelst under säsongen. Men förhoppningsvis försvinner mjöldaggen med besprutning utan att du behöver kapa något alls. När mina små vinrankor inomhus drabbades, ställde jag krukorna i badkaret och sprayade utspädd mjölk med en liten blomspruta.
Obs! Se till att inte mjölken blir för gammal i sprutan – det luktade vidrigt…
Tack för svar - jag ska prova mjölken innan jag kapar!
/Inka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.