Full version: Sjukdom?
*Humlan*
Min Rose de Recht´s blad ser inte alls frächa ut och jag undrar om någon av er kan gissa på vad det kan bero på? Jag har tröskat igenom en massa böcker och harvat runt på internet men jag kan ändå inte riktigt komma fram till vad det beror på. Läget är bra, tror jag, sol från tidig morgon till ca 14, härlig mylla och jag har gödslat både med kopåpåse i våras, konstgödning och gräsklipp. Jag har letat efter ohyra men kan inte hitta någon. Trodde kanske det kunde bero på torkan men trots regn i en vecka ser dom så trista ut... Vore tacksam om ni kunde slå ett öga på mitt foto och komma med en kvalificerad gissning om vad det kan bero på...
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker det ser ut som rosenstritskador, du har nog haft en hel del små vita flygande insekter runt din buske som sugit vätska ur bladen.
*Humlan*
Små vita, flygande insekter? Nej jag har inte sett några sådana, men det hindrar ju inte från att det ska vara sådana. Hur motar man bort Rosenstrit då? Hur pass allvarligt skadar dom rosen?
Kajsa
Stritarna är svåra att bli av med, oftast får man dom på buskrosor / klätterrosor som inte klipps ner lika ofta som rabattrosor, det är svårt komma åt att spruta på undersidan av bladen på en stor ros, ja det är hopplöst. Jag har klippt ner buskrosor hårt för att komma tillrätta med dom, men vips har man det på någon annan ros, suck. Äggen övervintrar i unga grenar, kläcks på våren.
Rosenstritar
mamamaggan
Ger sig stritarna på andra växter också ? Har sett kirskål hos mig som också ser ut som på bilden. Kan man hoppas att kirsen dör av detta ? yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon