EKR
Under en av mina svartvinbärsbuskar finns massor med små vinbärsplantor, frösådda??
Är de något att spara på, kommer en eventuell buska att ge några bär?

// Eva
Herbert Arvidsson
Kan vara grenar som legat mot marken, och som slagit rot, så kan man föröka plantan och det blir nya av samma sort som den ursprungliga. Av frösådda vinbär, blir bara en på tusen odlingsvärd.
EKR
Tack för svar!
Kanske har tur om jag behåller ett par av de kraftigaste plantorna då!

// Eva
Ann-Marie
Vi har en stor fin buske som är frösådd av fåglarna på ett annat ställe i trädgården än vi har de andra buskarna. Den har jättefina bär men är lite surare än den andra sorten vi har, så man kan väl alltid prova med att flytta den. Vi har försökt med avläggare från den godaste buske och det lyckades men det blev inte samma smak på bären ändå.
Inka
Är det samma med krusbär, att en på 1000 blir god?
Pirum
Vi har frösådda vinbär som är goda, de växer vid en hundgårde där fåglar brukar sitta på staketet. Kanske lite surare, men helt ok. Sen har vi en krusbärsbuske som vi hittade ca 4m från 'moderplantan'. Inte kan väl krusbär få så långa rotskott? Så den är nog också frösådd. Verkar frisk, väldigt taggig, och smakar gott - men kanske lite syrligt.

Tillägg : jag brukar tycka att de flesta frösådda äpplen jag stött på också har rätt ok smak...även om de inte skulle vara "odlingsvärda" i större omfattning. Men de är trevliga ändå. Och unika smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon