Full version: Bärfisinvasion
Monarda
Tyckte att det var gott om bärfisar förra året, men i år är dom faktiskt ännu fler! fear.gif Hoppas mina tistlar står pall, det verkar vara deras favorittillhåll.

P1010705a.jpg

amaira
Det är den vanliga bärfisen du har fotat. Den känns igen på de vitringlade antennerna. Jag skulle gissa på att dina tistlar står utmärkt pall för dessa trevliga insekter. Hos mig har jag gott om dem (och många andra vackra arter bärfisar) och de gör ingen skada alls.

Det händer dock ibland att något bär (jordgubb, hallon) kan smaka illa. Men inte ens det är vanligt. Jag gläds åt de vackra små djuren. wub.gif Ja, du är ju i natur-avdelningen, och inte i ogräs-och-skade-djurs-avdelningen. Här gillar vi naturen och dess rika mångfald och komplexa ekologi. 000.gif
KURT
CITAT (amaira @ 20-06-2007, 07:45) *
Det är den vanliga bärfisen du har fotat. Den känns igen på de vitringlade antennerna. Jag skulle gissa på att dina tistlar står utmärkt pall för dessa trevliga insekter. Hos mig har jag gott om dem (och många andra vackra arter bärfisar) och de gör ingen skada alls.

Det händer dock ibland att något bär (jordgubb, hallon) kan smaka illa. Men inte ens det är vanligt. Jag gläds åt de vackra små djuren. wub.gif Ja, du är ju i natur-avdelningen, och inte i ogräs-och-skade-djurs-avdelningen. Här gillar vi naturen och dess rika mångfald och komplexa ekologi. 000.gif

Fast till den komplexa biologin hör nog att många sugande insekter kan sprida sjukdomar (främst virus), både mellan växter och mellan däggdjur!
Lars-Olof Arvids
Ja ja... nog är det så. Jag tog TBE-vaccin igår eftersom jag snart ska åka till Gotland. Men hur skulle världen se ut utan insekter? Om inte humlor och bin pollinerade våra fruktträd, om inte nyckelpigor, flugbaggar m fl höll efter bladlöss o s v? Att så många insekter faktiskt är både vackra och fascinerande tycker jag också är skäl nog att gilla dem! wub.gif

Olle
Monarda
CITAT (amaira @ 20-06-2007, 08:45) *

Men tittar man på den längst fram i bilden så är det något annat. Syns inte så bra men vad jag kan förstå är det en eldlus.
amaira
Nej, den syns inte så bra. Men lite förstorad så, visst är det en eldlus, det har du alldeles rätt i.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon